SP: Raden krijgen zeggenschap in Onderzoek Caparis!

5 oktober 2011

SP: Raden krijgen zeggenschap in Onderzoek Caparis!

De Leeuwarder Courant van woensdag meldt dat de gemeenteraad van Smallingerland meer invloed heeft afgedwongen in het onderzoek naar de financiele positie van Caparis.Een initiatief van SP , VVD en PvdA zorgde hiervoor. Fractievoorzitter Jos van der Horst van de SP tekende voor de vragen die gesteld werden in de interpellatie in de raadsvergadering van dinsdag 4 oktober.

De strijd om de zeggenschap over de sociale werkplaats Caparis is al een hele tijd aan de gang. Officieel is Caparis de uitvoerder van het beleid dat bepaald wordt door 8 verschillende gemeenten waarvan Smallingerland er een van is. Deze gemeenten zijn verenigd in de zogenaamde Gemeenschapelijke Regeling. Deze GR wordt gevormd door de wethouders van die gemeenten. De raden hadden tot op heden weinig te zeggen over de uitvoering van de Wet Sociale Werkplaatsen. Wel wordt zo nu een rapportage in de diverse raadscommissies besproken maar die zijn meestal informerend en niet besluitvormend. De wethouder wordt als het ware met een boodschap weg gestuurd.

Op dinsdagavond 4 oktober werd er historie geschreven wat de zeggenschap van de gemeenteraad betreft. Wat leek op een onderzoek die door de wethouders gedomineerd zou gaan worden, wordt een onderzoek waarbij de raad een rol krijgt op het moment dat er dieper op bepaalde zaken ingegaan zou moeten worden. De financiele situatie van Caparis en daarmee de toekomst van de mensen die er werken is al jaren onderwerp van grote zorg bij de partijen in de raad van Smallingerland.

Interpellatie ingediend in de raadsvergadering van 4 oktober 2011

In de onderzoeksopdracht die deze raad op 29 september j.l. van u ontvangen heeft staat:
“Gedurende de loop van het onderzoek zal worden vastgesteld op welke onderdelen verdere verdieping van het onderzoek moet plaatsvinden. Hiermee wordt de nodige flexibiliteit ingebouwd om direct in te zoomen op vragen die werkende weg ontstaan.”

1.Is het college het met de fracties van de SP, VVD en PvdA eens dat er op dat punt in het onderzoek zoals bovenstaand is beschreven een moment voor de raden ingelast zouden moeten worden om invloed uit te kunnen oefenen op deze verdieping?
2.Is het college het met de fractie van de SP, VVD en PvdA eens dat die invloed aangewend kan worden om het onderzoek te verbreden c.q. te verbeteren?

Verder wordt in de opdracht gesproken over:
“In het onderzoek wordt gekeken naar de bedrijfsvoering van Caparis, voor zover de onderliggende cijfers nodig zijn voor het doorrekenen van de scenario’s. Tot de opdracht behoort niet het volledig doorlichten van het bedrijf, omdat:
dat een andere insteek vraagt voor het onderzoek en een combinatie van de twee de uitkomst minder helder en duidelijk zou maken;
Dat meer tijd vergt dan er beschikbaar is. Om aanspraak te kunnen maken op gelden uit het herstructureringsfonds, zou vóór 1 januari 2012 een plan moeten worden ingediend”.

1.Is het college het met de fracties van de SP VVD en PvdA eens dat juist het volledig doorlichten van het bedrijf Caparis de helderheid en duidelijkheid zou verschaffen die deze raad, andere raden van de GR en de werknemers van het bedrijf zo hard nodig hebben?
2.Is het college het met de fracties van de SP, VVD en PvdA eens dat tijd een slechte raadgever is als we het hebben over het indienen van het plan om in aanmerking te komen voor gelden uit het herstructeringsfonds?
3.Kunnen in het kader van de bovenstaande vraag de trajecten niet simultaan lopen? Dus en het onderzoek en het plan vast indienen?

Indiener(s)
Sipke Hoekstra VVD