Adders onder het gras

8 november 2011

Adders onder het gras

Het betoog dat fractievoorzitter Jos van der Horst hield tijdens de behandeling van het beleidsplan in de gemeenteraad van Smallingerland op 8 november j.l. De fractie van de SP diende verder nog een motie in over de oormerking van de WMO gelden en een amendement voor extra subsidie voor de Drachtster Hobbyclub.
Thema van het betoog: De werkelijkheid is vele malen weerbarstiger dan de mooie woorden van het college van B en W van Smallingerland.

Voorzitter,

De begroting van dit college ligt weer voor en het lijkt een goede begroting te zijn. Nu wil ik deze gemeente nu niet direct een jungle noemen maar het is op zijn minst een prairie. Een prairie heeft twee eigenschappen , gras en onder dat gras, adders en erger nog soms een ratelslang. De keuzes die gemaakt worden, behoedzaam begroten en behoedzaam financieel beleid hebben invloed op mensen. Een hoop mooie woorden kunnen niet verdoezelen dat de werkelijkheid vaak een stuk weerbarstiger is.

Het ergste is nog dat de decentralisaties die opgedrongen worden door het rijk altijd gepaard gaan met de nodige bezuinigingen en de gemeente, en daarmee ook onze raad ,derhalve door de strot geduwd worden. Neemt niet weg dat wij ons daar wel tegen moeten blijven verzetten.
Als we het beleidsplan voor de WMO nu eens nemen. Al jaren wordt er geld over gehouden aan de WMO. De reserve is opgelopen naar 2,6 miljoen , het wordt nu toch echt tijd dat dit geld geoormerkt wordt als geld wat voor de uitvoering van de WMO bedoeld is. Als de WMO-kadernota een voorbode is voor het beleid dat gevoerd gaat worden belooft dat niet veel goeds. Eigen inbreng en inzet van het eigen sociale netwerk staat weer hoog op de agenda. De gesprekken die aan de keukentafel gevoerd gaan worden zullen steeds onprettiger worden, is de SP bang voor. “Als er tekorten ontstaan vraagt dat om een betere aansluiting van het welzijns en zorgaanbod” staat in dit beleidsplan. Weer zo’n adder onder het gras. De WMO is een zorg wet, als er tekorten ontstaan moet er geld bij om de zorg voor mensen te kunnen blijven betalen. Dus een extra goede reden om de WMO reserve te oormerken want het kan nu zomaar ingezet worden voor wat voor project dan ook. Dat de zorgbehoevende een extra belastingbetaler wordt , dat willen we hier toch zeker niet op ons geweten hebben?

Bij de perspectiefnota kreeg de SP een motie aangenomen waarbij mensen met een inkomen tot 110% van het minimumloon hun eigen bijdrage voor de aanschaf van scootmobielen en woningaanpassingen automatisch gecompenseerd worden. In dit beleidsplan staat de oude tekst nog. De fractie van de SP vraagt toch wat meer zorgvuldigheid bij de uitvoering van dit document en vraagt of deze tekst nu gewijzigd kan worden.

De ontwikkeling van het centrum van Drachten baart ons grote zorgen en niet alleen wij als politieke partijen baart het zorgen ook onze burgers en middenstand hebben te lijden onder de constante slecht nieuwsshow omtrent met name het Raadhuisplein. De SP waarschuwt al jaren over de vraag naar het type appartement dat daar gebouwd moet worden . Ook de makelaars hebben u gewaarschuwd. Nu heeft het bouwbedrijf zich teruggetrokken uit het project om bovenstaande reden, wanneer luistert u eens? Wordt het niet eens tijd om het over een heel andere boeg te gooien? Hoelang kunt u dit allemaal nog afwenden op de crisis? Laat de winkels afbouwen en integreer een aantal andere projecten in het Raadhuisplein. Of pleeg hier sociale woningbouw, want daar is wel behoefte aan! Overigens zou een mooie stadstuin ook niet misstaan op die plek. Kortom grijp in!

Bij de behandeling van de PPN beloofde wethouder Ketelaar dat ze in gesprek zou met de bibliotheek in het kader van de 60.000,= bezuinigingen en de positie van de WIW/ID mensen die daar werken. De fractie van de SP is benieuwd of deze gesprekken plaats hebben gevonden en wat daar eventueel uit is gekomen. Wederom wil de fractie van de SP u in overweging geven om de bezuiniging van 60.000,= door te schuiven naar 2013 of te schrappen. Als deze bezuiniging er toe zou leiden dat de bus of de vestiging in Rottevalle zou moeten sluiten zijn we verder van huis en daar gaan wij als SP echt voor liggen. Overigens is de compensatie voor de WIW/ID banen voor de instellingen van 300.000,= echt te weinig. Daar hebben wij het college bij de perspectiefnota ook al op gewezen. Ik hoef u niet uit te leggen dat deze bezuinigingen als een boomerang bij u terug zullen komen.

De nota duurzame ontwikkeling is veel te summier om te kunnen zeggen dat wij als gemeente serieus bezig zijn met Duurzaam!!! Er wordt veel te weinig werk gemaakt van werkelijke DE projecten. Aanleunen met anderen (windmolens HVC, Windmolens A7 zone) klinkt wel leuk, maar die ontwikkelingen gaan veel te langzaam. Zo toon je geen ambitie op dat vlak!

Het sluiten van buurtwerkplaats Noord Oost heeft gevolgen voor de Drachtster Hobbyclub. Door de toeloop zal er uitgebreid moeten worden. Aangezien de club op eigen benen staat en geen verdere subsidie van de gemeente vraagt kan worden volstaan met een eenmalige financiering van 50.000,= te dekken uit de eenmalige ruimte.

Ten slotte: Er breken nog moeilijker tijden aan dan daar waar we nu al in zitten. De crisis heeft zijn tanden nog maar eventjes laten zien. In 2012 zal de rem er helemaal afgaan als het beleid van dit kabinet doorzet. Laten wij als gemeente Smallingerland ons alsjeblieft niet verleiden door al te rigide op het geld te blijven zitten en de mensen die het nodig hebben te helpen. Zoals een goede overheid betaamt. Namens de fractie van de SP sluit ik af met de woorden: “Beschaving lees je af aan de manier waarop een maatschappij omgaat met de allerzwaksten in haar samenleving”