Niet naar Brussel

23 november 2011

Niet naar Brussel

De Staten van Fryslan zijn op studiereis naar Brussel. Het is de bedoeling dat de Statenleden wat meer inzicht krijgen in de Brusselse mores. Volgens het vergaderrooster wordt er niet vergaderd in Brussel deze week dus die ervaring lopen onze geachte afgevaardigden al mis. Wat gaan ze dan leren? Hoe die extra 50.000, = aan lobbyactiviteiten besteed gaan worden? Hoe het geld dat in het Samenwerkingsverband Noord Nederland omgaat ,aan lobbyisme uitgegeven wordt?

Het is een feit dat op elke euro parlementariër 2 lobbyisten lopen en dat Europa in feite geregeerd wordt door de grote bedrijven. Elke bijdrage in de orde van grootte zoals de Friese bijdrage is een druppel op een gloeiende plaat. Geld dat wegstroomt uit onze Friese samenleving. Bedenk daarbij dat Brussel steeds meer zeggenschap wil over onze economie en als we het niet op tijd stoppen de zeggenschap wil hebben over de hoogte van onze lonen, onze pensioenen, kortom ons sociale stelsel nog verder mee wil helpen afbreken. Per definitie moeten we niks te maken willen hebben met dat Europa. Als er serieus werk gemaakt ging worden van de echte democratie en de zeggenschap van burgers op het alledaagse leven en werken in Europa zou ik ook voor dat Europa zijn.

Terug naar ons eigen Fryslan. De collegepartijen in deze Staten hebben in hun akkoord laten opnemen dat Fryslan zich langzaam maar zeker terug zal trekken uit die taken die door de provincie niet als kerntaak aangemerkt zijn. Hoewel de Statenleden nooit een fatsoenlijke discussie hebben gevoerd over wat de taken van de provincie nu precies zouden moeten inhouden, gaat de ouderwetse kaasschaaf over uw subsidies. Subsidies die u nodig hebt om de samenleving in deze provincie een klein beetje menselijk te houden.

Ik zeg expres een klein beetje menselijk want vanuit Den Haag wordt met een aan onmenselijke meedogenloosheid de ene na de andere bezuiniging uitgevoerd. Zonder ook maar te kijken naar persoonlijke situaties worden maatregelen uitgevoerd die een scheiding teweeg zal brengen in onze samenleving. Een scheiding tussen rijk en arm, tussen hoog en laag opgeleid, tussen gezond en ziek. Uw organisaties zorgen er juist voor dat er klappen opgevangen kunnen worden en enige verlichting gebracht kan worden in donkere tijden.

In deze tijden van het grote geld en schaalvergroting zou het een overheid als deze provincie sieren als er niet eens aan de rentevoet van al die miljarden die deze provincie op de bank heeft staan, maar dat zij dat geld zou investeren in een sterke Friese samenleving. Toen ik laatst in dit huis de bewering deed dat deze provincie meer leek te geven om stenen en beton dan om de mensen, werd ik er door de gedeputeerde op gewezen dat het geld juist wel geïnvesteerd in de samenleving door wegen, tunnels en bruggen aan te leggen. Dit is immers goed voor de Friese economie. Maar als een deel van de mensen in jouw samenleving geen werk, geen geld en geen eten hebben en het hen steeds moeilijker gemaakt wordt om uit het dal omhoog te klauteren gaan de kosten voor de baat.
Want de werkelijke rijkdom in een samenleving zit hem niet in de materiële zaken maar op de manier waarop we met elkaar omgaan.

Zolang er nog gedacht wordt in termen van eigen inbreng en eigen verantwoordelijkheid, wetende dat er mensen zijn die dat nooit zelf zouden kunnen opbrengen en altijd hulp nodig zullen hebben, zal onze samenleving niet veranderen. De maatschappelijke organisaties hebben een taak om deze mensen te helpen. Als hen dat ontnomen wordt of zo goed als onmogelijk gemaakt wordt breek je beetje bij beetje de grondvesten van de Friese beschaving af.

Vanochtend wuifden we de leden en gevolg van de Provinciale Staten uit die op de SP na naar Brussel vertrokken. Ik Mag dat geen snoepreisje noemen van de CdK. Ik doe dat toch omdat een bevoorrechte groep zich mag laven aan alle geneugten van diners, borrels en dure hotels. Dat wordt betaald door ons allemaal terwijl er tal van mensen in deze provincie zijn die dat zelfs in hun dromen nog niet mee zullen maken.

Kortom deze provincie zou zich sterk moeten maken voor een sterke samenleving met gelijke kansen voor iedereen en daar heeft ze de maatschappelijke organisaties voor nodig. Onder ideale omstandigheden zouden die niet nodig moeten zijn. Maar juist nu zijn ze onmisbaar en hebben ze de middelen nodig om de maatschappelijke pijn te verzachten in plaats van ze af te nemen.

Jos van der Horst
SP Fryslan