Startnotitie WMO beleidsplan 2012-2015

Betoog in de Raad van Smallingerland op 1 november 2011
door Jos van der Horst SP

Voorzitter,

Toen de WMO in 2007 werd ingevoerd stelde de fractie van de SP al direct vragen bij begrippen als eigen kracht en zelfredzaamheid. De praktijk wijst uit dat het in de WMO gaat om hulp aan mensen. En niet om de vraag of die mensen dit met hun eigen sociale netwerk al dan niet op kunnen lossen.

De meest urgente gevallen moeten geholpen worden. Zonder dat er vervelende vragen van gemeentewege gesteld worden over de zelfredzaamheid en de hulp die kinderen en echtgenoten kunnen bieden zodat er uitgespaard kan worden op zorg. Dat dit ten koste gaat van kwaliteit van leven daar wordt voor het gemak maar niet van uit gegaan. Dat kinderen een gedeelte van hun jeugd kwijtraken omdat moeder ziek is zal ons worst wezen lijkt de gedachte als we het geld maar uitsparen.

De essentie van deze kadernotitie is precies wat de fractie van de SP er op tegen heeft. Eigen kracht, sociale netwerken, algemene voorzieningen, individuele voorzieningen. Deze volgorde is niet nieuw en de formule voor bot bezuinigen, hoewel er tot op heden altijd geld overgehouden is aan de WMO. We moeten eens af van de onzin dat de WMO een participatiewet is, het is gewoon een zorgwet basta! Als we dit met ons allen op deze wijze benaderen dan kunnen we het ook eens serieus hebben over het uitbannen van de marktwerking in de thuiszorg en als eis stellen dat de meisjes en jongens in die banen eindelijk eens een fatsoenlijk salaris krijgen en dat is 15, = per uur. Zodra de wetten van Kant door de Eerste Kamer zijn kunt u daar ook voorstellen van ons van verwachten. Ik durf u te voorspellen dat dit niet zo lang meer duurt.

De verplichte aanbestedingen er uit halen. Het SCIO en CIZ als indicatie instellingen opheffen en zelf de boel weer gaan regelen. Daar moeten we het over hebben in plaats van naar dit wollige stuk te staren. Ook de oormerking van de WMO reserve is een prioriteit, maar daar komen we ongetwijfeld volgende week over te spreken als we de begroting behandelen.

Deze kadernotitie zouden wij het liefst tot op de nietjes willen amenderen. Dat doen we nu niet maar bij het beleidsplan WMO kunt u het een en ander verwachten als er niet iets veranderd in uw benadering.