Nieuw in de Raad (door Ramon Vos)

14 januari 2012

Nieuw in de Raad (door Ramon Vos)

Michiel Schrier heeft aangegeven te willen stoppen met zijn raadlidmaatschap omdat hij binnen de SP andere werkzaamheden gaat uitvoeren. Aangezien ik als kandidaat nr 3 onder hem op de kieslijst sta, ben ik op 10 januari 2012 door onze interim burgemeester Polderman beëdigd tot raadslid Smallingerland. Het werk voor de gemeenteraad vind ik een hele eer. Het is waarschijnlijk veel werk maar het zal ook veel voldoening gaan geven. Ik hoop samen met onze hele afdeling mooie resultaten te gaan behalen voor Smallingerland.

Afgelopen 6 jaar zetelde ik al in de raadscommissie RIM (ruimtelijke ordening, infrastructuur en milieu), dus ik heb al wat ervaring opgedaan.

De eerste raadvergadering die ik bijwoonde was meteen een bijzondere.

De SP wilde samen met D66 dat onze gemeente een onderzoek zou gaan uitvoeren naar de personale toestand bij het sportbedrijf (o.a. Zwembad Welle). Dat dit ook leeft bij het personeel was overduidelijk: de publieke tribune was overvol, er zaten zelfs mensen op de grond. Wij vinden dat wanneer een bedrijf jaarlijks een enorme subsidie krijgt van onze gemeenschap en voornamelijk een maatschappelijke taak moet uitvoeren (o.a. school zwemles voor kinderen, sport voor kinderen/ouderen/revalidatie etc.) ook door onze gemeente gecontroleerd zou moeten worden. Echter op de raadsvergadering bleken dat met name de PVDA en CU ervan overtuigd waren dat wij als gemeente ons boekje te buiten gingen als wij ons inmengen in ‘zelfstandige bedrijven’. Het Zwembad De Welle een zelfstandig bedrijf? Jazeker want omdat een aantal partijen hardnekkig geloof heeft dat markwerking alle problemen oplost hebben o.a. het CDA en de PVDA juist het sportbedrijf in 1998 ‘op afstand’ gezet. 9 jaar later was het weliswaar noodzakelijk dat onze gemeente brandjes moest blussen: er moest een schuld gesaneerd worden van 0,5 miljoen en de jaarlijkse bijdrage werd verhoogd met 1,5 ton per jaar.

En nu, wanneer er ogenschijnlijk problemen zijn, hebben wij als gemeente hierover niets meer te vertellen.
De raadvergadering had dus een teleurstellend einde, waar wij hoopten dat de wethouder in ieder geval iets richting een onderzoek zou willen toezeggen, bleef dit uit.
De SP beraad zich nog op een vervolg.
In ieder geval houden we contact met de mensen die het betreft.

Onze steunfractievergaderingen op donderdagavond zijn openbaar, dus je kan altijd eens voor de proef meelopen om te kijken of dit iets voor je is. Lijkt het ambtelijke taaltje en het politieke gekronkel je niets? Mooi, dan kunnen we elkaar de hand schudden want dat vind ik ook helemaal niets, daarom zit ik bij de SP.