Huishoudinkomenstoets: Terugdraaien voor iedereen!

15 mei 2012

Huishoudinkomenstoets: Terugdraaien voor iedereen!

De huishoudinkomenstoets moet voor iedereen komen te vervallen, dat is eerlijker dan nu de “oude” gevallen te vrijwaren van de toets en de “nieuwe” te laten bloeden. Vorige week nog stelde ik vragen aan het college van B en W in de gemeente Smallingerland aangaande de toets. Het antwoord van de wethouder was dat er eerst een oekaze uit Den Haag moest komen om ook de nieuwe gevallen te vrijwaren van de toets. De gemeente had vorige week op haar website laten zetten dat ze de voorbereiding op de toets voor de gevallen van voor 1 januari zou opschorten. Dit zou op 1 juli moeten ingaan.

De Huishoudinkomenstoets houdt in dat er naar het gezinsinkomen gekeken wordt bij het verstrekken van een bijstandsuitkering. Dat komt er op neer dat het zuurverdiende hulpkrachtloon van het inwonende kind meegenomen wordt bij de bepaling van de hoogte van de uitkering van de ouder. Wat voor situaties dat met zich meebrengt laat zich raden.
Afgelopen zaterdag stond er een artikel in de Leeuwarder Courant over de huishoudinkomenstoets en daarin werd de gemeente Smallingerland aangehaald. Hierbij werd door deze gemeente het adagium gepredikt dat men alleen de wet maar uitvoerde en dat hier niets aan te doen is. Dus wel de gevallen van voor 1 januari opschorten en de gevallen van na 1 januari door laten gaan. Men wacht liever op een brief van de staatssecretaris, die op 13 mei de Kamer meedeelde dat hij de juridische en maatschappelijke consequenties nog wil bezien(sic), dan dat men de gedupeerde bijstandsgerechtigden uit hun lijden wil verlossen.
Waarom deze krampachtige houding? Wat is er mis met een beetje mede menselijkheid? Waarom de een wel en de ander niet? Hier krijgt men de kans wederom waar te maken dat mijn gemeente de sociaalste van Friesland is. Je verschuilen achter de wet is zo gemakkelijk en in dit geval zo onrechtvaardig dat ik er in ieder geval laaiend van wordt. Overigens geldt dit voor alle gemeenten: tart Den Haag en draai deze onredelijke regeling terug, wet of geen wet!

Jos van der Horst
Fractievoorzitter SP Smallingerland

Deze bijdrage is ook gepubliceerd in De Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad van dinsdag 15 mei.