SP hekelt bezuinigingen zorg en welzijn

26 juni 2012

SP hekelt bezuinigingen zorg en welzijn

Het betoog dat fractievoorzitter Jos van der Horst afgelopen dinsdag in de raad van Smallingerland uitsprak is hieronder te lezen. Hij ging met name in op de bezuinigingen op de WMO. Aan de orde was de zogenaamde perspectiefnota, het kader van de definitieve plannen van de gemeente die in november uitkomen.

Voorzitter,
Waren het vorig jaar duistere tijden het zijn nu met name onzekere tijden waarin de perspectiefnota het licht ziet. Onzeker door enerzijds het rijksbeleid , dat op dit ogenblik op en af gaat, wat is controversieel en wat niet ? Het blijft moeilijk voor ons om hier nu een afgewogen oordeel over te geven. De fractie van de SP vindt het toch knap dat er iets ligt waar de raad enige richting aan kan geven. Neemt u dit maar eens goed in u op want meer complimenten komen er niet vandaag.
Anderzijds gooien andere partijen ook nog eens roet in het eten. Wat gebeurt er met het spoor van Heerenveen naar Groningen? Een vrijval van de middelen ligt in het verschiet. Er moet eerst nog wel een klap op gegeven worden door PS . Dus enige terughoudendheid is hier wel op zijn plaats .Uiteraard heeft de SP wel alvast een idee over de besteding van een deel van de vrijvallende middelen. Namelijk de inzet op onze grote binnenhaven. Ook is een onzekerheid de kosten van het graven van de vaart. Vanochtend werd bekend dat daar een doorbraak in de lange impasse is bereikt. Risico’s die er nog eens bovenop komen. Ook daar moet nog een klap op gegeven worden en wel door deze raad. Op voorhand is deze operatie niet geheel budgetneutraal meer te noemen, hetgeen deze raad wel is voor gehouden. Dus eigenlijk komt deze perspectiefnota net wat te vroeg.
U gaat in deze perspectiefnota uit van het meest sombere scenario namelijk wat als het catshuisakkoord uitgevoerd zou worden. Daaraan verbindt u een structureel tekort van 2 miljoen. Volgens de SP zou het politieke landschap er aan de andere kant van 12 september wel eens heel anders uit kunnen zien. Het is volgens de SP te voorbarig om met name de bezuinigingen op het gebied van onderwijs en welzijn en zorg zo hard in te zetten. We zullen hiervoor enige amendementen indienen. Overigens is het nog steeds volkomen logisch dat het minimabeleid conform de motie uit 2010 in zijn huidige vorm in stand blijft.
Zoals al gememoreerd heeft de SP grote moeite met de voorgestelde bezuinigingen in de WMO. Daarbij wil ik beginnen met de tarievenverlaging op het persoon gebonden budget. Het is niet verstandig deze maatregel in te voeren want zij kan wel eens grote gevolgen hebben voor de zorgvragers en de thuishulpen. Het kan zo zijn dat deze laatsten in moeten leveren op zijn/haar eigen uurloon. Vandaar dat wij ook nu aandringen op het oormerken van de WMO reserve als zijnde bestemd voor zorg . Deze reserve dreigt nu voor het grootste gedeelte te verdwijnen in de algemene reserve.
Voorts moet de bezuiniging op de verhuisvergoeding in de WMO er echt uitgehaald worden want dat strookt niet met toezeggingen die de portefeuillehouder eerder in commissie en Raad gedaan heeft. Bovendien kan dan ook de 10.000,= die uitgegeven wordt aan de huistest in het WMO beleidsplan bezuinigd worden. Immers de portefeuillehouder gaf eerder aan dat er geen enkele relatie was tussen de huistest en het “voorzien” van lichamelijke gebreken .
Een regelrecht drama is nog steeds dat de subsidie voor de ID/WIW banen is gestopt . Het college verkocht deze maatregel destijds onder het mom van goed werkgeverschap van de scholen en instellingen waar deze mensen aan het werk zijn. De gemeente gaf daarbij het goede voorbeeld. Welnu het is zover: de “blijvers” bij het OPO krijgen per 1 januari 2013 ontslag aangezegd. Wat kunnen wij hier nu nog aan doen? Hebben we hier nog een verantwoordelijkheid?
Het papierloos werken levert elk raads en commissielid een gratis I-pad op. Daar moet wel wat tegenover staan. In deze nota staat alleen maar wat het kost en hoe het gedekt wordt maar wat levert het op?
Laten we het ook eens hebben over aantrekkelijk werkgeverschap in relatie tot een gemeentelijke herindeling. Het lijkt de SP goed, je als werkgever te verdiepen hoe je goede mensen kunt aantrekken en behouden, echter dit moet wel kunnen zonder riante salaris stijgingen! Met grotere gemeenten om ons heen betekent het niet automatisch dat de concurrentie positie van Smallingerland meteen erg verslechterd (De afstand naar Leeuwarden, Heerenveen en of Groningen is altijd al klein geweest.) De SP blijft dit een zeer zwak argument vinden om te komen tot een herindeling in dit gebied.
De SP heeft ook een idee waarop bezuinigd kan worden. Het betekent wel dat we bereid moeten zijn fors te snijden in eigen vlees. De SP stelt namelijk voor om 20 % op de raadvergoedingen en onkosten te korten. Dat levert structureel 96.000, = op. Daarvoor dienen we een amendement in.
Ik dank u voor uw aandacht en ik reken uiteraard weer op uw solidariteit!