SP: Financiering vaart is een toverformule!

6 juli 2012

SP: Financiering vaart is een toverformule!

De fractie van de SP vindt dat een private onderneming niet gesteund mag worden door gemeenschapsgeld. Op donderdag 4 juli werd in een commissievergadering het plan van de gemeente om de Drachtster Vaart nog in 2012 te graven behandeld. De werkzaamheden liggen al geruime tijd stil doordat de uitvoerder van het werk dit niet kan uitvoeren in verband met de financiele crisis. Hieronder het betoog van fractievoorzitter Jos van der Horst. Op dinsdag 10 juli wordt het voorstel in de Raad behandeld.

Voorzitter,
Was er vorige week nog enige onduidelijkheid waar de flappentap van de overheid stond ,in Friesland weten we het vanaf nu zeker. De geldmachine staat in Smallingerland. In deze gemeente worden projectontwikkelaars die zich in de vette jaren scheel gevreten hebben aan de ruif van de gemeentelijke gronddealtjes en nu in de onderwal zijn beland beloond voor hun wanbeleid. Beloond met renteloze leningen om een faillissement te voorkomen. Het bedrijf waar Smallingerland jarenlang zaken mee heeft gedaan en waarmee de Vaart gegraven moet worden, moet ook wel in de benen gehouden althans voorlopig. Dit is namelijk een essentieel onderdeel van een toverformule om werk in geld te veranderen en om de Europese regelgeving omtrent staatssteun te omzeilen.
Geraffineerd en slim, dit voorliggende plan om de Drachtster Vaart weer vlot te trekken Vastgoedwizzard Nozeman heeft het aan alle kanten dichtgetimmerd. Het is zo dichtgetimmerd dat de raad geen alternatieven geboden krijgt of zelfs zelf maar met een alternatief kan komen. Aan alle kanten worden we met de argumenten om de oren geslagen van doe het nu want zo’n kans komt nooit weer.
De fractie van de SP respecteert het raadsbesluit dat destijds genomen is om de Vaart te graven. We hebben ons lang verzet tegen dit prestigeproject dat alleen maar bedoeld is om de wel gestelden uit onze samenleving aan het water te laten wonen en er met een bootje in te varen. Maar dat er nu door deze hinkstapsprong een bedrijf gesubsidieerd wordt om het werk uit te voeren met geld van onze gemeenschap , dat gaat ons te ver. Temeer omdat een gedeelte van dat geld uit de algemene reserve komt. Deze Algemene reserve is tijdens de PPN van 26 juni nog rijkelijk aangevuld met een gedeelte van de WMO-reserve. In feite betalen de zieke mensen in deze gemeente mee aan de Drachtster Vaart. Moreel niet verantwoord noemden we het op 26 juni en dat blijven we vinden.
Het geld dat het college voorschiet om de kosten van het graven van de Vaart te dekken zien wij in deze gemeente nooit in zijn geheel terug. Dat wordt ook al op diverse plaatsen in het stuk “de Vaart erin” toe gegeven . Kortom de raad kan niet anders doen dan het verhaal van het college met hossannah begroeten en de wethouder prijzen voor zijn krachtdadige optreden in deze zaak. Dat willen wij ook best doen maar we zijn het er niet mee eens. Nogmaals de argumenten:
1.Het is verkapte staatssteun aan een privé onderneming en dat vind de fractie van de SP verwerpelijk, tenzij de gemeente overgaat tot nationalisatie en zo het gemeentelijk bouw en grondbedrijf her opricht.
2. Deze operatie doet een te groot beroep op de Algemene Reserve die bovendien op 26 juni nog even werd aangevuld met geld uit de WMO-pot.