Wolven

13 november 2012

Wolven

In zijn betoog bij het Beleidsplan 2013-2016 maakt SP-fractievoorzitter Jos van der Horst korte metten met het regeerakkoord en de plannen van het college van B en W. Geheel toevallig heeft de gemeente Smallingerland dezelfde partijen in het college zitten als nu aan de touwtjes trekken in Den Haag.

Voorzitter,
De twee wolven van de verkiezingstrijd hebben elkaar niet verscheurd sterker nog ze hangen aan elkaars tepels en zuigen het laatste restje ideologie uit elkaars lichaam. Kortom de twee partijen die ook vertegenwoordigd zijn in dit college hebben elkaar gevonden in de regering van dit land. Om een onmogelijke combinatie overeind te houden geeft de PvdA haar belangrijkste doelstelling ,het verkleinen van de inkomensverschillen , op. Wat overblijft, is een megapakket van 46 miljard aan totale bezuinigingen dat een vernietigende uitwerking op de zorg en de sociale zekerheid zal hebben. Dat zal zeker zijn uitwerking hebben op de toekomstige begrotingen van deze gemeente. Op deze plaats wil ik dringend waarschuwen af te blijven van het minima beleid, er ligt immers nog steeds die raadsbrede motie uit 2010. Voorlopig wordt er echter wel geknabbeld aan het WMO beleid en de inzet van huishoudelijke zorg. Ook daar staat het een en ander over in het regeerakkoord, het volledig afschaffen van de huishoudelijke hulp in 2015! Hoe denken we hier mee om te gaan?

Grote projecten

Zet daar de megalomane ontwikkelingen in deze begroting eens tegenover. De Drachtstervaart en de parkeergarage van het raadhuisplein bijvoorbeeld. De eerste kost dubbel geld want daar wordt een projectontwikkelaar in de benen gehouden en de tweede heeft een hypothecaire last van 50 jaren die met het parkeergeld alleen niet op te brengen is. Denkt u daar eens over na. Denkt u ook eens na over het feit dat er WMO-geld naar de algemene reserve is gesluisd en dat die zelfde reserve voor een groot gedeelte voor de Vaart wordt gereserveerd. U krijgt die rekening ooit een keer gepresenteerd!

Gemeentelijke herindeling

In dit beleidsplan staat nog dat vergroting van de gemeente op middellange termijn onwaarschijnlijk is. De realiteit is dat het kabinet streeft naar gemeenten van minstens 100.000 inwoners. Het is belangrijk dat we daar nu al tegen in het geweer gaan. Het belang van de mensen wordt vermorzeld door deze ambitie. Bovendien wijst onderzoek van de RUG uit dat schaalvergroting helemaal niet leidt tot vermindering van kosten. Sterker nog het wordt er alleen maar duurder op. De fractie van de SP verlangt een duidelijke uitspraak van deze raad en dient daarop een motie in die als strekking heeft:
• De tekst in het regeerakkoord absoluut niet aansluit bij de realiteit in Zuidoost Friesland;
• De tekst in het regeerakkoord initiatieven van onderop geen eerlijke kans geeft;
• Dat de nieuwe regering hiermee geen blijkt geeft van kennis van en betrokkenheid bij de ontwikkelingen rond Smallingerland en de samenwerking met omliggende gemeenten.
• De nieuwe regering hiermee voorbijgaat aan alle al uitgevoerde verkenningen en toekomst visies op herindeling met omliggende gemeenten van Smallingerland waarbij zelfs een uitgebreide verkenning met Heerenveen is uitgevoerd.
• Het gemeentebestuur van Smallingerland mogelijkheden ziet en uitvoert, door structurele samenwerking, om als zelfstandige gemeente voort te bestaan;
• Vergaande schaalvergrotingen ertoe kunnen leiden dat de menselijke maat verloren raakt;
• Een mammoet herindeling van (Zuidoost) Friesland ongewenst is.
• Het gemeentebestuur van Smallingerland niet voornemens is mee te werken aan gedwongen herindelingen;

Verzoekt

• De voorzitter van de gemeenteraad de nieuwe Minister van Binnenlandse Zaken uit te nodigen in Smallingerland om in discussie te gaan over dit onderwerp.
• De voorzitter van de gemeenteraad deze motie door te sturen naar andere Friese gemeenten
• Het college van burgemeester en wethouders deze oproep van de raad te ondersteunen

ID banen

Nu kom ik op een heel principieel punt wat de SP betreft. Er is al een tijdje sprake van de afbouw van de ID banen. Vorig jaar is daar ook nog een heftige discussie in deze raad over geweest. Er was toen sprake van dat de ID banen bij het onderwijs geheel zouden verdwijnen. Ik heb hier toen een pleidooi gehouden voor deze mensen, het mocht niet baten deze mensen gaan er per 1 januari 2013 uit, zeer triest. De meesten werkten al vanaf het begin van de Melkertbanen voor de onderwijsinstellingen. De wethouder beriep zich toentertijd op goed werkgeverschap van de scholen om te proberen deze mensen ondanks stopzetting van de subsidie te behouden. Zij betoogde dat de gemeente daarbij het goede voorbeeld zou geven. Nu is het zo dat de mensen met een ID baan bij de SVS ook per 1 januari 2013 de wacht aangezegd hebben gekregen. Als ik van de veronderstelling uitga dat de SVS bestuurd wordt vanuit dit huis, zijn deze mensen toch in dienst van de gemeente en zou de gemeente toch verantwoordelijk zijn voor het aanhouden van deze mensen, waarvan sommigen hele lange dienstverbanden hebben. Nu we het toch over goed werkgeverschap hebben. Is het normaal dat mensen moeten werken vanuit een onderkomen zonder toilet en stromend water? Eerst deze mensen onder slechte omstandigheden laten werken en dat 7 jaar lang ! En dan de laan uitsturen, schaam je gemeente Smallingerland!

Nieuwbouw Liudger

Een risico in de ogen van de SP-fractie is project Liudger waar we 19,1 miljoen in hebben geïnvesteerd. Nu leidt dit project tot een kostenstijging door de BTW verhoging. Het lijkt mij dat er nu ook eens verder gekeken wordt hoe de kosten zich ontwikkelen. Dit naar aanleiding van de ervaringen op andere scholen. Immers de schooldirecties meten zich de rol van projectontwikkelaar aan maar moeten zich bezig houden met onderwijs en niets meer dan dat. Niet wachten tot de eindafrekening zou het pleidooi van de SP zijn maar eerder een onderzoek starten of het project binnen de kosten blijft, blijf regie voeren!

Afstand politiek-burger

Tot slot nog even dit: Hoe gaan wij met vragen van burgers om? Onlangs ontvingen de raadsleden een mail van een inwoonster uit Opeinde. Zij klaagde over de staat van de Hegewei. Wat schetst mijn verbazing dat zonder tussenkomst van deze burger, de mail is doorgestuurd naar dorpsbelang die vervolgens een reactie geeft naar een van de raadsleden die het vervolgens weer doorstuurt naar de rest van de raad. Dit alles zonder dat deze mevrouw iets gevraagd wordt. Daar mogen we ons eigenlijk wel een beetje voor schamen.