Initiatief SP: Maak Wietteelt legaal!

12 maart 2013

Initiatief SP: Maak Wietteelt legaal!

In de raadsvergadering van 5 maart heeft de raad van Smallingerland een initiatiefvoorstel van SP en PvdA aangenomen dat er voor moet zorgen dat de teelt van wiet legaal wordt. Nu is het zo in Nederland geregeld dat je een jointje mag roken en wiet in je bezit mag hebben zonder dat het strafbaar is. Je kunt het ook gewoon kopen in een coffeeshop en iedereen boven de 18 mag dat. Het rare van ons gedoogbeleid is dat de leverantie aan deze coffeeshop illegaal is

Elke week lees je wel een paar keer in de krant dat er weer wietplantage opgerold is en dat de oogst vernietigd moet worden. De politie heeft hier een dagtaak aan. Zolang de coffeeshops vragen om een bepaalde (door de wet bepaalde) dagelijkse hoeveelheid, zal die ook geleverd worden. Dat de georganiseerde misdaad bij deze constructie het meeste voordeel heeft mag duidelijk zijn.

Doordat het voorstel aangenomen is door de raad moet de burgemeester aan het werk. Hij moet het voorstel naar minister Opstelten sturen en samen met andere gemeenten zich sterk maken voor legalisering van de wietteelt. Hij moet ook in overleg treden met het Openbaar Ministerie treden om een experiment op het gebied van legale wietteelt mogelijk te maken.

Er is door fractievoorzitter Jos van der Horst nadrukkelijk verklaard dat de Sociale werkvoorziening Caparis niet betrokken is bij deze initiatieven. In 2009 toen hetzelfde voorstel ook al werd gelanceerd werd door de toenmalige burgemeester deze suggestie wel gedaan.

De raadsvergadering van 5 maart is tijdens de behandeling van dit voorstel gefilmd door het programma Spuiten en Slikken van BNN. Hoogstwaarschijnlijk zal de gemaakte reportage op zondagavond 17 maart uitgezonden worden.