Spoeddebat over belangenverstrengeling directeur Caparis

8 mei 2013

Spoeddebat over belangenverstrengeling directeur Caparis

Op initiatief van de SP en de VVD in de gemeenteraad van Smallingerland vindt er op dinsdag 14 mei een spoeddebat plaats over de aangetoonde belangenverstrengeling van de (ex)directeur van Caparis. De directeur had via zijn eigen detacheringsbedrijf geld verdiend aan de plaatsing van interim medewerkers bij het sociale werkvoorzieningsbedrijf Caparis. Het verzoek naar het spoeddebat werd door de gehele oppositie en twee coalitiepartijen gesteund. Alleen PvdA en CDA steunden het verzoek niet. Het debat komt er naar aanleiding van mondelinge vragend die gesteld werden door de fractie van de SP.

De fractie van de SP heeft op dinsdag 7 mei vragen gesteld naar aanleiding van het ontslag van de directeur van Caparis twee weken daarvoor. Door een onderzoek van het Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten(BING) was vast komen te staan dat er banden waren tussen het detacheringsbedrijf (2MChange) van de directeur en Caparis. Hoewel er harde afspraken over deze banden zijn gemaakt in 2007 bleek al in 2010 dat deze afspraken werden geschonden.

In 2010 trok de SP al samen met de VVD aan de bel en stelde vragen over de constructie 2mChange/Caparis. Het antwoord van wethouder Zweers was toen dat hij er vanuit ging dat het "netjes "geregeld was. "In al zijn oprechtheid werd deze wethouder dus besodemieterd waar hij bij stond" zegt fractievoorzitter Jos van der Horst. "De vergadering van afgelopen maandag( Aandeelhouders ,Raad van Commissarissen en alle raden van de Gemeenschappelijke Regeling) maakte een heleboel duidelijk maar wierp ook nieuwe vragen op, daarom willen we wethouder Berenst, die zitting heeft in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders(AVA), met een duidelijke boodschap naar die vergadering sturen" De vergadering van de AVA is op 23 mei.

Tot slot kwam de vraag nog naar voren of het BING rapport voor alle raadsleden beschikbaar zou moeten komen. "De fractie van de SP begrijpt dat dit uit grond van vertrouwelijkheid die beloofd is aan de klokkenluiders niet openbaar gemaakt kan worden maar we moeten ons werk wel goed kunnen doen en daarom moeten alle raadsleden dat rapport in kunnen zien" aldus Jos van der Horst " Wellicht wordt dat laatste nog per motie afgedwongen op dinsdag 14 mei.

Hieronder de vragen die door de SP gesteld zijn aan het college van Smallingerland:

Het bericht in de Leeuwarder Courant van vrijdag 26 april over het ontslag van de directeur van Caparis komt bij de fractie van de SP niet als een verrassing binnen. Reeds in 2010 , om precies te zijn in de SAZO vergadering van mei van dat jaar stelden wij de vraag of er mogelijke belangenverstrengeling plaats vond tussen het bedrijf van de directeur en de werkvoorziening Caparis. Het verheugt de fractie van de SP dat de waarheid aan het licht gekomen is maar wij vragen ons het volgende af en wij hopen dat u daar antwoord op kunt geven in de raadsvergadering van 7 mei aanstaande.
1. Deze eerste vraag kunt u schriftelijk afdoen aan de raadsleden en daarbij stellen we het op prijs dat deze vraag z.s.m. wordt beantwoord. Kunnen de raadsleden op zeer korte termijn beschikken over het rapport van BING dat ten grondslag ligt aan de ontwikkelingen zoals boven beschreven en bent u bereid in ieder geval in de loop van volgende week maar in ieder geval ruim voor de raadsvergadering van 7 mei aan te voldoen?
De rest van de vragen is bedoeld ter beantwoording van de raadsvergadering van 7 mei.
2. Is het college het met de fractie van de SP eens dat er eigenlijk veel eerder een onderzoek had moeten komen naar de handel en wandel van de directeur van Caparis? Zeker na de vragen die onze partij gesteld heeft in 2010 maar ook zeker daarna toen diverse andere partijen waaronder de VVD met vragen en verzoeken naar onderzoeken kwamen?
3. Is het college het met de fractie van de SP eens dat deze open en blote zelfverrijking ten koste van de WSW ers een grote schande is en dat er eigenlijk strafrechtelijk dient te worden vervolgd? Is het college bereid in overleg met de Gemeenschappelijke Regeling die stappen te ondernemen? Worden er maatregelen getroffen om gelden terug te vorderen?
4. Is het college het met de fractie van de SP eens dat nu het kantelpunt wel bereikt is van wat de privatisering van de Sociale Werkvoorziening opgeleverd heeft? Is het college bereid na te denken over het vervolg, wel of niet doorgaan met deze NV of de sociale werkvoorziening weer in eigen hand te nemen zoals de nieuwe participatiewet eigenlijk ook al suggereert?
5. Was de wethouder die bij de Aandeelhoudersvergadering aanschuift op de hoogte van de vermoedens van belangenverstrengeling die ook al in 2010 door andere bronnen dan de SP werden geuit?
6. Was en is de wethouder die bij de aandeelhoudersvergadering zit op hoogte van de uitkomsten van het accountantsrapport dat deze zaak onderzocht in 2010. Heeft deze wethouder toen ook vragen gesteld in die vergadering omtrent dit onderzoek en zo ja wat was de aard van die vragen?

Voor informatie:
Jos van der Horst 06-51510336