SP: Behandeling Uitkeringsgerechtigden opnieuw op de agenda van de raad.

28 augustus 2013

SP: Behandeling Uitkeringsgerechtigden opnieuw op de agenda van de raad.

Het gegeven dat uitkeringsgerechtigden gedwongen aan het werk gezet worden door Sociale Zaken van de gemeente Smallingerland komt opnieuw op de agenda van de raad. Dat heeft de SP in de commissie Samenleving en Zorg bewerkstelligd.

De fractie van de SP heeft er afgelopen maandag 26 augustus voor gezorgd dat de inhoud van de brief van het FSU (Frysk Steunpunt Uitkeringsgerechtigden) op de agenda van de commissie SAZO van september geplaatst wordt. De brief gaat over de ervaringen van uitkeringsgerechtigden bij het project Pastiel in onder andere Sud West Fryslan. Die ervaringen leven ook in de gemeente Smallingerland.

"Mensen met een uitkering worden gedwongen om langdurig met behoud van uitkering te werken bij sociaal werkvoorzieningsbedrijf Caparis zonder dat zij uitzicht hebben op een baan" verklaart Jos van der Horst desgevraagd. "Wij blijven verzet aantekenen tegen deze manier van werken en daarom moet er maar weer eens een stevige discussie in de raad plaatsvinden over dit onderwerp". "Bovendien hebben we onlangs nog een actie in het centrum van Drachten en het gemeentehuis gehouden rond dit thema" aldus de SP fractievoorzitter. Hij sluit nadere acties tegen het ontduiken van het minimumloon in de toekomst dan ook niet uit.