SP:Belangenverstrengeling en zelfverrijking SW-directeur mag niet onbestraft blijven!

2 oktober 2013

De SP in de gemeente Smallingerland vindt dat de ex-directeur van sociale werkplaats Caparis veel te gemakkelijk weg komt met de bewezen belangenverstrengeling tussen zijn eigen bedrijfje en Caparis. Fractievoorzitter Jos van der Horst vindt dat er gerechtigheid plaats moet vinden en is van oordeel dat een strafrechtelijk onderzoek op zijn minst op zijn plaats is. Dit naar aanleiding van het vervolgrapport van het bureau integriteit Nederlandse gemeenten(BING) dat op dinsdag 1 oktober gepubliceerd is.

In het vervolgrapport wordt door BING geconcludeerd dat er geen aanwijzingen zijn naar nog verdere belangenverstrengeling door de toenmalige directeur dan in het eerste rapport gevonden was. Het aantal interim managers dat via het bedrijfje van de ex-directeur is ingehuurd blijft op twee staan. Dit komt omdat de andere interim managers niet willen praten en omdat BING het bewuste bedrijfje (2 McChange) niet kan dwingen inzage te geven in de eigen boekhouding. "In feite sta je dan met lege handen en is er wel degelijk meer aan de hand, zou je denken, anders gaf men wel opening van zaken"zegt fractievoorzitter Jos van der Horst. "Wat mij echter nog het meeste stoort is dat deze man met dit alles weg kan komen terwijl elke bijstandsgerechtigde tot op het bot gecontroleerd wordt en bij een geringe misstap kan rekenen op een boete en strafkorting op het inkomen"

In zijn rapport doet BING de suggestie dat er alleen via een dure gerechtelijke procedure inzage afgedwongen kan worden in de boeken van het bedrijf 2 McChange. Dit zou een drempel op kunnen werpen voor de raden van de Gemeenschappelijke regeling van de Sociale Werkvoorziening Fryslan. De kosten van de gerechtsgang zouden dan niet opwegen tegen de schade die het bedrijf Caparis geleden heeft.

"Toch vind ik dat de raden in overweging moeten nemen over te gaan tot een gerechtelijke procedure want het kan niet zo zijn dat iemand die willens en wetens met gemeenschapsgeld de kluit belazerd heeft hiermee weg komt" Aldus Jos van der Horst. Bovendien vindt de SP-er dat ook de rol van de Raad van Commissarissen nog eens onder de loep genomen moet worden. "Zij hebben deze ambitieuze, de grenzen voortdurend opzoekende vrije jongen, veel te veel zijn gang laten gaan" . Uiteraard vindt de SP wel dat bij een eventuele rechtsgang de kosten niet verhaald worden op de mensen waar de gemeenten een zorgplicht voor hebben. Van der Horst: "De mensen die werken in de sociale werkvoorziening zijn so wie so al de verliezers in dit onverkwikkelijke dossier"