Het schip in?

12 november 2013

Het schip in?

Op dinsdag 12 november werd het beleidsplan besproken in de raad van Smallingerland. Deze keer zijn alle spannende zaken, lees bezuinigingsvoorstellen, uitgesteld naar de volgende raadsperiode. Op 19 maart 2014 zal duidelijk worden welke partijen de verantwoordelijkheid zullen nemen het kille beleid uit Den Haag uit te voeren. SP-fractievoorzitter Jos van der Horst kiest duidelijk voor de menselijke maat en heeft weinig op met de grote prestigeprojecten. Hieronder zijn betoog in eerste termijn.

Voorzitter,
De onvoorspelbaarheid van het “over de schuttingbeleid “van dit kabinet ,maakt dat wij de daadwerkelijke moeilijke beslissingen uit stellen tot na de verkiezingen. Het college stelde in de perspectiefnota dat het schip op koers ligt maar wanneer het schip eindelijk aan kan leggen wordt in dit beleidsplan ook niet duidelijk. Het schip vaart door,terwijl het college op de boeg staat en net als in Titanic met de armen gespreid en de haren in de wind romantisch loopt te kwelen terwijl het publiek allang weet dat die verrekte ijsberg straks de pret enorm kan gaan drukken.

De pret die er nu nog heerst doordat er grote projecten opgezet kunnen worden zullen we op den duur ook onder de loep moeten nemen. Want als wij ook even mee mogen evalueren over de afgelopen college periode staat deze toch wel heel erg in het teken van die grote projecten. Daarbij tekenen zich nu ook al de eerste tekorten af. Liudger en Drachtster Vaart hebben die tekorten nu al. Wachten is het op de tekorten voor de cultuurhuisvesting.

Het speerpunt werk,werk, werk als mantra is prima maar er is gewoonweg geen werk. In plaats daarvan houdt deze gemeente tegen een vrij hoge maatschappelijke prijs de bijstandsgerechtigden en de arbeidsgehandicapten bezig en word het minimumloon stevig onder druk gezet. Dat dit door een gijzelingsactie van het rijk in gang wordt gezet ,heeft het college niet in de gaten.

Het college kan dan wel beweren dat de soep niet zo heet gegeten wordt, bij de uitvoering van de maatregelen die genomen moeten worden om de Meerjarige Aanvullende Uitkering te bemachtigen, de fractie van de SP denkt dat er op deze maatregelen gecontroleerd zal gaan worden door de inspectie van SZW . Dat betekent dat we aan beide zijden in de bankschroef zitten en eigenlijk maar 1 kant op kunnen.

Als de structurele rijksmiddelen voor re-integratie teruglopen moet dit college zich ook in ernstige mate afvragen waar het weinige geld dan aan besteed moet worden. In ieder geval niet meer aan die commerciële bedrijven. Zelf de re-integratie ter hand nemen is goedkoper en efficiënter. Ons voorstel is vervat in een motie die al op de agenda van deze raadsvergadering staat. Bovendien nemen we een kijkje in Haarlem waar ze het gemeentelijk leerwerkbedrijf al uit voeren. (raadsexcursie van 28 november). Aannemen van deze motie betekent een eerste stap naar een beter re-integratie beleid met meer oog voor de mensen die het nodig hebben.

Ook de sociale werkplaats zou weer in gemeentelijk bezit moeten komen. De constructie met de GR Caparis is geen gelukkige want het op afstand zetten van deze voorziening pakt om allerlei redenen verkeerd uit. Als we dan toch de raad van commissarissen naar huis sturen en de ex-directeur gaan vervolgen kan de laatste schep er ook wel op. We moeten de SW weer zelf ter hand nemen en de arbeidsgehandicapten weer een toekomst verschaffen waarin ze van waarde kunnen zijn in deze harde maatschappij. Hoe eerder hoe beter.

Tot slot is door de maatregelen van het kabinet en de crisis een groot deel van onze inwoners afhankelijk geworden van allerlei aanvullende voorzieningen. Voedselbank en bijzondere bijstand zijn basis behoeften geworden, ook voor mensen die het tot voor kort nog goed hadden. Laten we dit niet voor lief nemen! Denk eens aan de kinderen die zonder eten naar school moeten , of niet mee kunnen met schoolreisjes. De SP is voor een maatschappij waarin dit niet voorkomt. Voor dat we dat voor elkaar hebben, zijn we gedwongen pleisters te plakken. Een pleister is de 20 miljoen, voor heel Nederland, die uit Den Haag komt en bestemd is voor armoedebeleid maar niet geoormerkt is. Samen met de PvdA dienen we daarop een motie in die dat bewerkstelligt.

De wet van het betoog gebiedt dat ik nu eindig met waar ik mee begonnen ben en ik zal u daarin niet teleurstellen .Het schip vaart door met onbekende bestemming, laten we hopen dat het volgende college de veilige haven kan bieden en dat niet een ijsberg dit schip fataal wordt!.