SP:Cultuuronderwijs op de wip?

22 januari 2014

SP:Cultuuronderwijs op de wip?

Hoewel de Breeduit voornamelijk als propagandablaadje voor het college dient,krijgen raadsleden eens in de zoveel tijd de kans een column te schrijven. Deze keer is Ramon Vos, de nummer 2 op de lijst van de SP voor de verkiezingen van 19 maart 2014 aan de beurt. Hieronder zijn bijdrage.

Het was een volle agenda deze raadsvergadering en dit groene kadertje in de breeduit is niet groot genoeg alle punten te kunnen behandelen.Daarom informeer ik u graag over twee punten welke de SP aan het hart gingen.

De raad begon met een debat over de verplichte tegenprestatie uit de Wet Werk en Bijstand. Volgens regelgeving van 2012 mogen gemeenten wanneer iemand een uitkering ontvangt eisen dat deze werkzaamheden verricht ,ook wanneer deze werkzaamheden volledig los staan van re-integratie. De SP is hier principieel tegen omdat dit door verdringing juist werkeloosheid creëert en wij vinden dat mensen niet minder mogen verdienen dan het minimum loon. De SP vindt daarnaast dat we eerst onze gemeentelijke re-integratie goed moeten regelen. Gelukkig was een meerderheid van de raad het om verschillende redenen met het college voorstel eens: Het instrument tegenprestatie wordt op dit moment in onze gemeente vooralsnog niet toegepast.

De Meldij en de Lawei gaan fuseren en hierover maakt het personeel en de OR van De Meldij zich grote zorgen. Het onderwijsmodel welke jarenlang functioneerde wordt drastisch gewijzigd. In het kader van flexibilisering zal een groot deel van het personeel niet meer in loondienst zijn, maar zelfstandig ondernemer (ZZP) worden. De subsidie wordt dan via De Lawei
over meer posten dan alleen cultuuronderwijs verdeeld en de SP is bang dat hierdoor het lesgeld hoger wordt en daardoor cursisten zullen gaan
afhaken. Hierdoor zullen de ZZP-ers misschien niet rond kunnen komen. De SP diende, samen met D66, GL en FNP, een motie in om subsidiegeld in de
nieuwe constructie in ieder geval te oormerken zodat het niet voor andere zaken dan cultuuronderwijs uitgegeven kan worden. De motie haalde het helaas niet.