SP:Eerlijk werk voor eerlijk loon!

11 maart 2014

SP:Eerlijk werk voor eerlijk loon!

Bij het debat op maandag 10 maart van de FNV ging het om de bestaanszekerheid van een heleboel mensen. De SP was dominant aanwezig met veel poster en vlagmateriaal en natuurlijk lijsttrekker Jos van der Horst.

Door Paul van Dijk

Maandag 10 maart jl. vond in de Rank in Drachten een debatavond plaats in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

Hierbij waren alle lijsttrekkers van de partijen die meedoen aan de GR verkiezingen ’14 aanwezig.

In het debat, dat onder leiding stond van Nanne de Jong, werden kritische vragen gesteld over het huidige gemeentebeleid ten aanzien van de arbeidsmarkt en over de plannen die de diverse partijen voor de komende 4 jaar.

De zorg (inclusief mantelzorg) werden besproken met hierbij speciale aandacht voor het verplichte vrijwilligerswerk (wat klopt er niet aan dit woord?) dat het huidige kabinet door de werkzoekende medemens wil laten doen.

De meeste partijenwaren niet van plan hier duidelijk over te zijn, in de angst om zetels te verliezen.

Er werd flink omheen gedraaid hoe de invulling van de gemeente zou moeten zijn als binnenkort de (belachelijke) Participatiewet uitgevoerd moet worden.

Ook de onderwerpen “eerlijk loon voor eerlijk werk” en de tegenprestatie kwamen aan bod.

Met veel mooie (en vooral onduidelijke) woorden probeerden de huidige collegepartijen het afbraakbeleid van zowel het kabinet als van de gemeente te verdedigen. Soms werd gewoon ontkend dat de gemeente een repressief beleid voert, dat de sociale werkvoorziening voor de oorspronkelijke doelgroep de nek wordt omgedraaid en dat de bijstandsgerechtigden in Smallingerland worden uitgebuit door hen een volledige werkweek te laten werken voor slechts 70 % van het minimumloon.

Vooral het CDA en de VVD durfden te stellen dat in het kader van re-integratie was, terwijl de meeste aanwezigen toch wel wisten dat dit beleid enorm gefaald heeft.

De lijsttrekker van de SP Jos van der Horst stelde dat er vooral naar mensen gekeken moet worden, het toeleiden van werkzoekenden naar banen die er vervolgens niet zijn en de treitertrajecten van het college bij Caparis niet werken.

Het alternatief van het oprichten van een Leerwerkbedrijf werd door hem nadrukkelijk genoemd.

Veel werd er gesproken over wetten, regelingen, organisaties en kostenplaatjes.

Beseffen de partijen die nu aan de touwtjes trekken zich niet dat ze het gewoon over mensen moeten hebben?

Aan het eind van de avond waren veel partijen verbaasd dat veel mensen de politiek niet meer vertrouwen. Blijkbaar vinden zij het wel normaal dat de overheid de mensen niet vertrouwt. Het beleid van controle en bedreiging van uitkeringsgerechtigden laat dat toch duidelijk zien.

Ik hoop dat de aanwezigen duidelijk is geworden dat wanneer zij in een 100% sociale gemeente willen wonen, waarin iedereen recht heeft op de basisvoorzieningen, zorg een recht is en geen gunst en niemand onder het minimumloon hoeft te werken, zij maar 1 keus hebben op 19 maart: stem SP!