Afdeling kiest nieuw bestuur en debat basisinkomen

30 januari 2015

Afdeling kiest nieuw bestuur en debat basisinkomen

Foto: Marja Bos
Maandag 26 januari hield de afdeling haar jaarlijkse ledenbijeenkomst. Voor de pauze kwamen de technische zaken aan bod en daarna volgde een debat over het onvoorwaardelijke basisinkomen. De fractie en het bestuur legden verantwoording af voor het afgelopen jaar. Een in veel opzichten bewogen jaar, maar ook het jaar waarin Jos van der Horst de eerste Friese wethouder werd. Ook werd deze avond een nieuw bestuur gekozen. Jos van der Horst (voorzitter), Andries Tuinstra (secretaris), Sjouke van der Heide, Jeroen van der Wolf en Michiel Schrier werden allen herkozen en daarnaast traden Mirjam Postma en André van Leeuwen toe tot het bestuur. Een welkome uitbreiding waardoor het bestuur nu uit zeven personen bestaat.

Na de pauze vond er een levendige discussie plaats over het basisinkomen. Hiervoor waren Paul Ulenbelt (woordvoerder SP sociale zaken in de Tweede Kamer) en de burgemeester met zijn vrouw (Tjeerd en Petra van Bekkum) uitgenodigd. ‘Gratis geld’ het lijkt te mooi voor woorden. Volgens Paul Ulenbelt is dit ook zo. Experimenten tonen wel aan dat wanneer je mensen, die leven in armoede, geld geeft zonder er voorwaarden aan te stellen, zij dit geld goed besteden. Als SP-ers zijn wij hier niet verbaasd over. Het betrof echter altijd experimenten met een kleine groep mensen en had in die zin ook niets met een echt onvoorwaardelijk basisinkomen te maken. Voorzichtige berekeningen van allerlei organisaties laten daarnaast zien dat het bedrag waar we bij invoering van een basisinkomen aan moeten denken rond de 700 euro ligt. Iedere Nederlander krijgt dan dit bedrag zonder dat er voorwaarden aan worden gesteld. Uitkeringen en ander sociale voorzieningen komen dan te vervallen. ‘Te weinig om van te leven en teveel om van dood te gaan’ aldus Paul Ulenbelt. Daarnaast ondermijnt het de solidariteit in de samenleving. Nu gaan wij er van uit dat ieder mens moet werken, maar als dit niet lukt terug kan vallen op onze sociale voorzieningen. Daarnaast is er extra reden tot voorzichtigheid als een idee als een onvoorwaardelijk basisinkomen ook door het liberale spectrum van de politiek wordt gedragen.

Foto: Marja Bos
Tjeerd en Petra van Bekkum zijn voorstanders van een basisinkomen. Dit wordt vooral ingegeven door de ingewikkelde regelgeving rondom de Wajong-uitkering van hun zoon. Hiervoor hebben zij contact met acht verschillende instanties. Een onvoorwaardelijk basisinkomen zou dit een stuk eenvoudiger maken. Ook zou het een positief effect hebben op de creativiteit in onze samenleving. Vanuit de zaal waren er ook positieve geluiden te horen over het idee, zij het wel dat de meeste mensen een hoger bedrag dan 700 euro in hun hoofd hadden. Vanuit het perspectief van de soms onmenselijke behandelingen van mensen in een uitkeringsituattie is dit begrijpelijk. De reactie van Paul Ulenbelt was om dan niet een complete stelselwijziging door te voeren, maar om onze energie te gebruiken om het huidige sociale vangnet in Nederland te verbeteren. Daarmee houden we de solidariteit in stand, maar halen we wel de scherpe randen van het huidige beleid weg. Een experiment van GroenLinks uit Nijmegen kon dan ook niet op de goedkeuring van Paul Ulenbelt rekenen. Hier wil men mensen in de bijstand verlossen van de druk die opgelegd wordt door de uitkeringsinstanties. Een mooi idee misschien, maar hiervoor moeten mensen wel honderd euro van hun uitkering inleveren. Probeer dan nog maar eens rond te komen. Een laatste idee uit de zaal was dat een basisinkomen de macht van de grote bedrijven verminderd en daarmee een steun in de rug kan zijn van de democratisering van de economie. De bestaanszekerheid die een onvoorwaardelijk basisinkomen biedt maakt namelijk mensen minder afhankelijk van het salaris dat het bedrijf betaald. Of dit basisinkomen ook voor mensen met een hoger salaris en de daarmee gepaarde hoger uitgaven (hypotheek etc.) genoeg is kan je je afvragen.

Al met al was het zeker een interessante discussie, waarbij de meningen in de zaal aan het einde van de avond nog steeds verdeeld waren. Het is zeker een goede start voor iedereen om de mogelijkheden en onmogelijkheden van een onvoorwaardelijk basisinkomen nog eens goed op een rijtje te zetten.

Michiel Schrier