Inloopavond huurverhoging

17 maart 2015

Inloopavond huurverhoging

Foto: Michiel Schrier
In het kader van de actie huur te duur organiseerde de SP Smallingerland gisteravond een inloopavond. In twee jaar tijd zijn de huurprijzen landelijk met bijna 10% gemiddeld gestegen. Dit is het gevolg van kabinetsbeleid zoals de verhuurdersheffing en de inkomensafhankelijke huurverhoging. Met ingang van 1 juli kunnen de huren weer worden verhoogd. De afdeling van de SP in Smallingerland is benieuwd naar wat dit betekent voor de huurders in Fryslân.

Na een trage start heeft een veertiental mensen een bezoek gebracht aan de campagnewinkel van de SP Smallingerland. De meeste mensen waren al enigszins gerustgesteld door de nieuwsbrief van de bewonersvereniging waarin gemeld werd dat de huren dit jaar zullen stijgen met de inflatie. Waarschijnlijk zal dit rond de anderhalf procent uitkomen. ‘Gelukkig niet meer de enorme verhogingen van drie of vier procent zoals de afgelopen jaren’, volgens een aanwezige huurder. Wel kwamen er opmerkingen over de verhouding tussen huurprijs en het energievoordeel na de isolerende maatregelen. Mensen gaven aan dat de verhoging van de huurprijs niet opweegt tegen het behaalde voordeel op de energierekening.