De vijf plussen van een gemeentelijk leerwerkbedrijf

13 april 2015

De vijf plussen van een gemeentelijk leerwerkbedrijf

De afgelopen jaren heeft de SP in Smallingerland zowel gestreden voor een eerlijke vorm van re-integratie voor de uitkeringsgerechtigden als voor het behoud van de sociale werkvoorziening voor arbeidsgehandicapten. De actie ‘eerlijk loon voor eerlijk werk’ en de vele activiteiten onder het motto ‘bestrijd de werkloosheid, niet de werklozen’, resulteerde vorig jaar in een door de SP ingediende motie waarin het college gevraagd werd om de haalbaarheid van de oprichting van een leerwerkbedrijf te onderzoeken. In het afgelopen half jaar is dit onderzocht door de gemeente en een extern adviesbureau en binnenkort komt ons college met een antwoord op de vraag of de oprichting van een Gemeentelijk Leerwerkbedrijf haalbaar is.

Wij, als fractie van de SP in Smallingerland, willen nogmaals benadrukken wat de voordelen van een Gemeentelijk Leerwerkbedrijf zijn in vergelijking met de huidige trajecten bij externe bureaus zoals: Caparis en Pauropus. Het Gemeentelijke Leerwerkbedrijf zou voor een deel ingepast kunnen worden in de wijkteams, zoals wij die in onze gemeente al kennen voor de jeugdzorg, de WMO zorg en de participatiewet. Dit biedt zowel kansen voor de uitkeringsgerechtigden bij hun re-integratie op de arbeidsmarkt, als voor de buurten, wijken en dorpen. Je kunt hierbij denken aan een boodschappendienst, klussen doen, helpen bij tuinonderhoud of licht huishoudelijk werk.

Mensen moeten weer plezier aan het werk beleven. Hierbij is het wel belangrijk om er voor te zorgen dat er geen sprake is van verdringing van regulier werk. Bijkomend voordeel is dat de cohesie in de wijken en dorpen versterkt wordt. Ervaringen in Heerlen tonen ook aan dat juist het contact met de buurtbewoners als erg plezierig wordt ervaren. Dit gaat ook de veel voorkomende eenzaamheid van mensen tegen. Zeker wanneer de betreffende uitkeringsgerechtigden in hun eigen buurt worden ingeschakeld.

Omdat de samenleving zoveel eerlijker kan en menselijke waardigheid en solidariteit de belangrijkste waarden moeten zijn in het beleid geven wij hieronder de ‘plussen’ van een Gemeentelijk Leerwerkbedrijf.

• Het Gemeentelijke Leerwerkbedrijf voert taken uit die waardevol zijn voor de wijken, dorpen en inwoners van Smallingerland. Op deze manier een bijdrage leveren aan de samenleving is belangrijk voor: de waardering, het gevoel van eigenwaarde en persoonlijke groei.
  • Een Gemeentelijk Leerwerkbedrijf kan er aan bijdragen dat arbeidsgehandicapten, waar door de bezuinigingen geen plaats meer voor is bij de sociale werkvoorziening, niet achter de geraniums verdwijnen, maar mee kunnen doen in de maatschappij.
  • Mensen ervaren de huidige re-integratietrajecten niet altijd als zinvol, maar als straf. Binnen een Gemeentelijk Leerwerkbedrijf wordt er uitdrukkelijk gekeken naar de kwaliteiten van mensen, waarbij zij een positieve bijdrage leveren aan onze samenleving.
  • Mensen in een re-integratietraject voeren gesubsidieerd (productie)werk uit, waardoor er verdringing op de arbeidsmarkt ontstaat en oneerlijke concurrentie. Bij een Gemeentelijk Leerwerkbedrijf gaat het om additionele taken die niet leiden tot arbeidsverdringing en oneerlijke concurrentie.
  • Binnen een LWB werken mensen niet onder het minimumloon. Na een periode van drie maanden ontvangen zij ten minste het minimumloon als zij meer arbeid verrichten dan de hoogte van de uitkering.

Reacties

Mooi artikel, zo zijn wij al bezig met De 4 Elementen in Stroobos. Wil jullie graag uitnodigen om te laten zien hoe het in de praktijk werkt!
Jullie zijn van harte welkom!!

Een hartelijke groet,
Janny Reitsema