Ron Meyer: Aanvallen om te winnen!

20 oktober 2015

Ron Meyer: Aanvallen om te winnen!

Foto: Ramon Vos / smallingerland.nl

Kandidaat SP- voorzitter Ron Meyer bezoekt Friesland .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Ron Meyer was dinsdag 19 oktober  te gast bij SP afdeling Smallingerland op een speciaal ingelaste ledenbijeenkomst. Voor een volle zaal met zo’n 50 SP leden uit heel Friesland vertelde Ron een enthousiast verhaal over zijn ervaringen met succesvol actie voeren.

Ron haalde diverse voorbeelden aan van acties die tot een goed resultaat leiden van zowel zijn werkzaamheden als afdelingsvoorzitter in Heerlen als acties georganiseerd vanuit zijn werkzaamheden voor de vakbond FNV.

Hij vertelde over de acties van de schoonmakers, de zorgmedewerkers en de jongeren. Hij herkende bij het opzetten van de acties een patroon. Eerst moet de scepsis overwonnen worden.

‘Winnaars hebben een plan, verliezers hebben excuses.’

Zo werd gezegd dat jongeren zich niet lieten organiseren, deze zouden te individualistisch zijn, maar het lukte binnen 200 dagen 130.000 handtekeningen op te halen. 5000 leden te krijgen en voor ‘fuck het jeugdloon’ met meer dan 1000 jongeren te demonstreren. Resultaat: jeugdloon staat op de agenda van de Kamer en ook andere partijen willen nu verandering.

Volgens Ron organiseer je acties van onderop:

• Maak een plan, stel doelen
  • Organiseer een team  samen met de betrokkenen voor openbare actie
  • Heb een duidelijke boodschap
  • Hou persoonlijk contact en hou het gezellig

In het tweede deel van de avond was er gelegenheid vragen te stellen over zijn kandidatuur en zijn visie op de SP. Wat voor mij  prettig was om te vernemen was dat Ron de echte macht niet in de 2e Kamer ziet, maar op straat. Wanneer de mensen georganiseerd worden tot 100.000 ‘brullende leeuwen’ dan kan niets ze stoppen. Visie van Ron is ook dat het SP hoofdkantoor een bruisend actie centrum wordt en dat lokale afdelingen zelfstandig acties en verzet van onderop gaan organiseren en hiermee gaan winnen!

Ramon Vos , fractievoorzitter SP Smallingerland