Onvoldoende draagvlak voor meeverzekeren eigen risico minima

16 december 2015

Onvoldoende draagvlak voor meeverzekeren eigen risico minima

Foto: SP / sp.nl

De SP heeft tijdens de raadsvergadering van dinsdag 15 december een motie gesteund om het eigen risico in de basiszorgverzekering voor alle mensen met een AVFrieso verzekering, de minst draagkrachtige en meest kwetsbare groep in Smallingerland, mee te verzekeren.

De fractie van de SP is van mening dat deze motie laat zien waarom wij consequent pleiten voor een collectieve ziektekostenverzekering. Wanneer wij die zouden hebben, was deze motie namelijk overbodig geweest.

Wij staan voor structurele oplossingen en houden er niet van dat gemeenten pleisters moeten plakken om door de marktwerking in de zorg veroorzaakte misstanden op te lossen.

Toch vonden wij dat wij deze motie mede in moesten dienen omdat dit ten goede komt aan de meest kwetsbare groepen in de samenleving van Smallingerland. Maar ook omdat wij vinden dat wij deze mensen waar mogelijk moeten steunen en willen dat iedereen ongeacht inkomen de zorg moet kunnen krijgen die men nodig heeft.

De motie haalde niet de meerderheid van de stemmen. De partijen die de motie indienden,SP, PvdA en Groen Links kregen steun van D’66 en FNP.                                                                                                                                                              Vooral het CDA (“wij doen al voldoende voor de uitkeringsgerechtigden”), de ELP (“eigen risico bestaat niet voor niets”) en de CU (“gratis geld bestaat niet”) zagen niets in de motie.                         Blijkbaar waren de VVD en SB het met hen eens.