Fusie dorpsscholen

19 januari 2016

Fusie dorpsscholen

Fryslân heeft te maken met een minder aantal geboren kinderen per jaar. Dit betekent dat de scholen te maken hebben met een terugloop van het aantal leerlingen. De SP vindt het belangrijk voor de leefbaarheid van een dorp dat er een basisschool behouden blijft die vrij toegankelijk is voor iedereen. In de gemeente Smallingerland zijn in de dorpen Rottevalle, Oudega, Opeinde en Drachtstercompagnie nog een openbare en christelijke basisschool. Voor de toekomst willen de inwoners van deze dorpen een goede werkbare school  houden waar ook kinderopvang en peuterspeelzaal aanwezig is. Ouders en bestuur van de scholen hebben jarenlang gewerkt aan een plan om tot één school te komen.  Aan de gemeenteraad is in de vergadering van 19 januari gevraagd of zij in kunnen stemmen met de vrijwillige opheffing van 3 openbare scholen en 1 christelijke basisschool per 1 augustus 2016. De raad heeft unaniem met dit voorstel ingestemd. De SP fractie heeft alle vertrouwen dat de fusies van deze dorpsscholen leidt tot een goed werkende samenwerkingsschool die tevens kan zorgen voor meer verbinding in de gemeenschap.

Mirjam Postma, raadslid