SP:We gaan er harder tegen aan dan ooit tevoren!

28 januari 2016

SP:We gaan er harder tegen aan dan ooit tevoren!

Foto: Jos van der Horst / SP Smallingerland

Op de jaarvergadering van 25 januari j.l. is het voltallige bestuur van de SP afdeling Smallingerland unaniem herkozen. Na de pauze hield gedeputeerde Michiel Schrier een voordracht over zijn werk in de provincie. Voorzitter Jos van der Horst: "We gaan er harder tegenaan dan ooit tevoren"!

Voorzitter Jos van der Horst opende de jaarlijkse ledenvergadering met een betoog over de maatschappij die steeds verder verhard. "We hebben een enorme uitdaging om onze drie kernbegrippen, menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit, te blijven uitdragen, zeker nu het vluchtelingenvraagstuk blijft spelen. We hebben nog een lange weg te gaan voordat dit bij iedereen tussen de oren zit." Hij vervolgt met:" We gaan in 2016 volop inzetten op de campagne voor de nationale zorgverzekering. Verder doen we zeker nog een flitscampagne voor het referendum over het associatieverdrag met de Oekraïne. Gelukkig heeft de SP met Ron Meyer erbij een krachtig en strijdbaar partijbestuur. De SP ligt op koers en iedereen doet mee! We gaan er harder tegen aan dan ooit tevoren!"

Tot slot memoreerde de voorzitter dat we nieuwe kansen moeten pakken om leden te werven en (bestaande) leden actief te krijgen. Dit is nodig om succesvol actie te voeren en te strijden voor een rechtvaardiger samenleving.

Hierop voortbordurend zal de afdeling op donderdag 18 februari  een openbare vluchtelingen avond gaan organiseren in de brede school de Wiken. De bedoeling is om mensen te informeren hoe het werkelijk in elkaar zit met de vluchtelingen en het vestigen van nieuwkomers in de gemeente Smallingerland.

Alle voorgedragen bestuursleden werden unaniem gekozen waarbij twee in functie. Jos van der Horst werd weer herkozen tot afdelingsvoorzitter en Andries Tuinstra als organisatiesecretaris. Sjouke van der Heide, Michiel Schrier, Jeroen van der Wolf, André van Leeuwen en Ramon Vos completeren het afdelingsbestuur.

Na de pauze was er een presentatie van gedeputeerde  Michiel Schrier over zijn werkzaamheden in het provinciaal bestuur.

Michiel geeft aan dat er nogal wat verschillen zijn qua protocollen en cultuur tussen de provincie en gemeente. In het provinciehuis hecht men nogal aan status. Michiel heeft vaak een spijkerbroek aan en geen stropdas, maar bij sommige werkzaamheden wordt hij door het hoofd ‘protocollen’ hierop aan gesproken.

Het is in het provinciebestuur ook enigszins wennen omdat dat die verder van de mensen afstaat. Het is meer bestuurlijk. Ze wilden ook geen armoedebeleid voor mensen meer. Echter er is dankzij de SP wel een kansenfonds opgericht. Deze is niet direct voor de mensen. Maar met initiatieven van onderop kan er geld gegeven worden aan de zwakkere doelgroepen. Dit kan met kleine projecten tot 50.000, maar ook in grotere projecten tot 200.000 euro.

Er wordt met het kansenfonds wel wat weerstand gevonden bij sommige gemeenten, maar er wordt geprobeerd hier gezamenlijk uit te komen. Uiteindelijk moet het niet alleen van de provincie komen.

De SP wil juist niet dat Culturele Hoofdstad een bobo feestje wordt, maar dat het geld met name naar de culturele instellingen en opleidingen gaan. Er moet ook gekeken worden naar economische spin-off.

De provincie zal binnenkort ook moeten gaan bezuiniging, veel eenmalige middelen (waaronder Nuon gelden) raken binnenkort op. Wellicht moet de organisatie kleiner, er werken nu nog 700 mensen.

De provincie heeft dankzij de SP eenmalig nog gelden gereserveerd voor (jeugd-) zorg. Hier konden gemeenten (via de centrumgemeente Leeuwarden) gebruik van maken in 2015.

Michiel vertelt over een aantal facetten van zijn standaard werkdag:

• Overleg PO’s (met zijn ambtenaren)
  • Overleg coalitie
  • Woensdag de staten (de gemeenteraad van de provincie)
  • Overleggen met EZ en regering, soms samen met de VNG.

Tevens licht hij een aantal concrete onderwerpen toe:

Milieu

Verhoogde dioxines gevonden bij REC. Provincie is hier verantwoordelijk in de rol van toezicht en handhaving. De problemen lossen we niet op, maar hoe gaan we hier mee naar buiten en zorgen we dat de mensen de juiste informatie ontvangen?

Gaswinning

Dit begint weer te spelen. We proberen op te komen voor de omwonenden en streven voor een eerlijke beoordeling van de eventueel ondervonden schade en lasten.

Duurzame energie

Hebben we proberen bij te sturen zodat solitaire dorpsmolen ‘georganiseerd van onderop’ mogelijk zouden zijn, maar dit is niet gelukt. We proberen wel met de windmolen parken in het IJsselmeer mee te doen. En geïnvesteerd geld terug te zien in energie baten en dit terug te laten vloeien naar de (10 omliggende) dorpen.