Een punt achter het Lawei debacle?

8 juli 2018

Een punt achter het Lawei debacle?

Foto: SP / Gemeente Smallingerland

De vernieuwbouw van de Lawei heeft Smallingerland al meer dan 3,7 miljoen extra gekost en daar kan nog 800.000 euro bijkomen. Dit zijn kosten waar iedereen van baalt. Om te achterhalen hoe dit nu heeft kunnen komen heeft de gemeenteraad onderzoek uitgevoerd naar de bestuurlijke beslissingen en verantwoordelijkheden. De raad wil hieruit lering trekken om dit soort enorme overschrijdingen in de toekomst te voorkomen. De uitkomst van dit onderzoek werd vorige week behandeld in de raad. Helaas zijn de conclusies en aanbevelingen van dit rapport zwak. De SP fractie vraagt zich af of de conclusies geheel objectief zijn: er waren enkele kritische conclusies, maar deze werden niet onderbouwd.

Grof samengevat: de gemeente heeft niet voldoende kwaliteit om dit ‘soort’ grote projecten uit te voeren. Op welke punten de organisatie precies verbeterd moet worden blijven de aanbevelingen vaag. De vraag die beantwoord zou moeten worden: hoe kunnen we bij toekomstige bouwprojecten voorkomen dat de raad langs de zijlijn staat wanneer er geschillen zijn waar grote kosten mee gemoeid zijn? Want alleen wanneer de gemeente kan ingrijpen als het mis dreigt te gaan kan een toekomstig debacle voorkomen worden.

Bij de vernieuwbouw Lawei heeft de raad ingestemd met een zak geld aan de Lawei te geven en hun daarbij veel succes te wensen. Geen voorwaarden zodat de gemeente ‘in control’ bleef. De SP heeft toen overigens tegen gestemd.

Een echte oplossing is zou volgens ons het gemeentelijk niveau moeten overstijgen. Lokale overheden zullen ons inziens altijd ‘te weinig’ verstand hebben van grote bouwprojecten, omdat ze er domweg te weinig mee te maken hebben, in tegenstelling tot aannemers en directievoerders, die dagelijks met dit bijltje hakken. Een nog op te richten landelijk begeleidingsinstituut, welke gemeenten kan ondersteunen, zou deze tekortkoming moeten overbruggen. Helaas zijn ze het in Den Haag hier (nog) niet met elkaar over eens.

Er lijkt een punt achter het Lawei debacle gezet te gaan worden, maar bij volgende gemeentelijk gefinancierde bouwplannen zijn er nog heel wat stippellijnen en vraagtekens…..

Ramon Vos