Betoog beleidsplan

6 november 2018

Betoog beleidsplan

Foto: SP
Sinds het bespreken van het eerste beleidsplan van het vorige college 4 jaar geleden is er in de wereld veel veranderd. (wethouders, burgemeester, griffier) Met name op het gebied van milieu en de bewustwording hiervan zijn de veranderingen enorm geweest. Plastic soep, de aardbevingen in Groningen, De nieuwe Gas winlocaties in Friesland, het decimeren van de insecten populaties en een van de warmste, droogste en langste zomers ooit doet mensen beseffen dat er echt wat moet gebeuren. Op alle niveaus zal hieraan gewerkt moeten worden, ook in onze gemeente, daarom zullen wij de komende tijd initiatieven die onze samenleving verduurzamen gaan ontwikkelen en initiatieven op dit gebied steunen. Zo te beginnen met de motie over kleine windmolens die vandaag behandeld gaat worden.

Een aantal zaken zijn niet veranderd, bijvoorbeeld het staand beleid gemaakt door het vorige college waar dit beleidsplan voor het grootste deel op gebaseerd is. Daarom is de SP over het algemeen genomen blij met dit beleidsplan

Er zijn echter nog wel een paar pijnpunten.

Gebiedsteams

De fractie van de SP is diep teleurgesteld in de gang van zaken rond de besluitvorming over de zienswijze om te komen tot een overheids  BV . De hele Raad is voorgehouden dat de zeggenschap van de Raad op deze BV wel in de Statuten van deze BV geregeld kon worden. Maar niets is minder waar: een gesprek met de notaris leert dat het wettelijk niet mogelijk zal zijn voor Raadsleden en zelfs niet voor wethouders, om zitting te nemen in de aandeelhoudersvergadering. Om over de Raad van Toezicht nog maar te zwijgen.

Mits dit werkelijk het geval is dan willen wij dat onderzocht wordt of het besluit Overheids BV teruggedraaid kan worden naar een werkbaarder vorm voor de Raad en waar de raad zeggenschap blijft houden. (interne verzelfstandiging). We vinden ook dat de wethouder zich hiervoor moet verantwoorden over de beantwoording van de gestelde vragen tijdens de behandeling van de zienswijze.

De ontwikkeling van de gebiedsteams kan ons inziens gewoon doorgaan, of het nu over een overheids bv gaat of dat de gemeente het zelf uitvoert. In dat laatste geval moet er wel veel aandacht zijn waar je dat fysiek wordt ingericht. In het huis of erbuiten.

De fractie van de SP maakt zich ook zorgen over de taakstelling in het Sociaal Domein. We willen een duidelijk beeld hoe dat er de komende vier jaren uit gaat zien en waar er dan op bezuinigd gaat worden.

WMO

Wij zijn er bijzonder trots op dat onze wijze van aanbesteden in de WMO veranderd is met een grotere keuzevrijheid voor de zorgvragers en dat er veel flexibeler omgesprongen wordt met deze zorgvraag.  Waar we ook trots op zijn is dat de Hulpen in de Huishouding nu een fatsoenlijk loon krijgen, pensioenopbouw hebben en van doorbetaalde vakanties kunnen genieten.

Wat we dan nu lezen en heel slecht vinden is dat men nu alweer bezig is de toestroom te beperken door een nieuw indicatieprotocol. Dit gaat weer een hoop stress opleveren bij een grote kwetsbare groep mensen die afhankelijk zijn van goede zorg.

Een ander pijnpunt is de algemene voorziening Huishoudelijke hulp. Wat ons betreft hoeft dit niet onderzocht te worden of deze regeling juridisch houdbaar is, direct afschaffen is wat ons betreft een optie (Dit zijn de eerste drie uren die niet meer vergoed worden)

Caparis

Wat ook niet veranderd is, is de situatie rondom Caparis. Er is nog steeds geen duidelijkheid hoe de toekomst van Caparis eruitziet. Wij verlangen van de wethouders dat zij de andere gemeenten in de GR ertoe bewegen snel duidelijkheid te geven over eruit gaan of erin blijven. Er moet zekerheid komen, ook omdat het een illusie is te denken dat al deze mensen wel bij reguliere werkgevers aan het werk kunnen komen.

Nije Welle

We zijn weer vele maanden verder sinds de raad een laatste update heeft gehad over de Nije Welle, Waarom duurt toch zo lang voordat er een uitgewerkt bouwplan ligt van de Nije Welle? Ligt het antwoord wellicht in het halsstarrige volhouden van de grootste coalitiepartij aan de locatie aan de Noorder Hogeweg? Ondanks het feit dat onderzoek uitwijst dat het logistiek en kostentechnisch veel beter is en goedkoper te bouwen aan de Sportlaan?

Woonwagenstandplaatsen

De opdracht die de Raad destijds aan het vorige college gaf was zoek naar nieuwe locaties voor woonwagenstandplaatsen. Het is jammer dat deze nu niet gerealiseerd kunnen worden binnen het beleid van deze gemeente namelijk geïntegreerd en kleinschalig in woonwijken.

De fractie van de SP vindt het nog steeds wenselijk dat aan dit beleid gestand gedaan moet worden. Er moet echter wel rekening worden gehouden met de weerstand in de wijken die daarvoor in aanmerking zouden komen. Als toch gekozen wordt voor grootschaligheid op de oude plaats in Drachtster Compagnie moet de verordening waarin dit beleid beschreven staat gewijzigd worden. Wij zullen daar binnenkort een voorstel over indienen.

Tenslotte

De fractie van de SP vindt dat de gemeente een baken moet zijn voor al onze inwoners. Maak meer werk van duurzaamheid en zorg ervoor dat mensen en solidariteit staan in alle beslissingen en dat solidariteit de boventoon voert.