SP: Schaf de Europese commissie in huidige vorm af.

19 mei 2019

SP: Schaf de Europese commissie in huidige vorm af.

Foto: Jos van der Horst / SP Smallingerland

SP Tweede Kamerlid Frank Futselaar verzorgde vrijdag 17 mei de "woede en hoop" avond in Oentsjerk. Op overtuigende wijze verving hij partijvoorzitter Ron Meyer die wegens familieomstandigheden verstek moest laten gaan. " Het filmpje met Hans Brusselmans laat precies zien wat er mis is met dit Europa, haar instituten en haar bestuurders" volgens Futselaar.

De werkgroep die aan de wieg staat van een SP afdeling in Tytjerksteradiel was erg verguld met de vijf en twintig mensen tellende opkomst in Heemstra State. Gelardeerd met filmpjes vertelde Frank Futselaar het verhaal van Europa. Maar vooral het verhaal van hoe het anders moet in Europa. De doorgeschoten flexibilisering, de lage lonen, de arbeidsmigratie, het kwam allemaal aan bod.

Natuurlijk werd er ook gesproken over het filmpje waar zoveel over te doen is geweest de afgelopen week. Ongeveer een derde in de zaal vond het filmpje veel te grof. De wedervraag van Frank Futselaar was: " Hadden we dan ook zoveel publiciteit en aandacht gehad als dat niet zo was?" Conclusie was dat Brusselmans wellicht beter zijn broek aan had kunnen houden maar dat de toon de juiste was.

Foto: Andre van Leeuwen / SP Smallingerland

Een goede vraag kwam van Martin Groters , initiatiefnemer van werkgroep SP Tytjerksteradiel. "Wat moet er voor de Europese commissie in de plaats komen als de SP die wil afschaffen?"

"Ooit was de Europese commissie een groep topambtenaren die de besluiten van de ministers van de afzonderlijke lidstaten moest uitvoeren" aldus Futselaar die ook een aantal jaren als Europees ambtenaar heeft gewerkt. " Die situatie willen we weer terug, dus geen politiek meer van de Eurocommissarissen maar de soevereiniteit aan de lidstaten teruggeven".