Bezuinigingen treffen sociaal domein: SP stemt tegen

11 november 2019

Bezuinigingen treffen sociaal domein: SP stemt tegen

Foto: SP / SP Smallingerland

Afgelopen dinsdag is de begroting behandeld in de gemeenteraad.  Meestal is de begroting een uitwerking van de perspectiefnota (PPN). De PPN is ook het moment dat vanuit een visie nieuw beleid en bezuinigingen worden aangekondigd en het debat hierover plaats vindt. Zo niet dit jaar. Deel aangekondigde voorstellen van het college konden op geen steun rekenen van de raad. De PPN werd afgeschoten en in extra, deels besloten, sessies konden de fracties meepraten over de bezuinigingsvoorstellen. Deze input is gebruikt om de voorliggende begroting te maken. De uitkomst was schrikken want er stond meer dan vier miljoen aan bezuinigingen op het sociaal domein in voor komend jaar.

Eerder was ook een onderzoek gedaan naar bezuinigingen in het sociaal domein. Er zitten grote marges in hoeveel geld er uit het sociaal domein kan worden gehaald. Het is dus niet zeker of het sowieso mogelijk is en daarnaast wordt ook gewaarschuwd dat door de bezuinigingen op andere plekken er juist geld bij moet. Je kan het ook wel de programmatische aanpak sociaal domein noemen. Het probleem is dat de toegang tot zorg moeilijker wordt. Dan ben je verkeerd bezig. De jeugd krijgt niet de zorg die nodig is wat kan leiden tot verergering van problemen en uiteindelijk duurdere zorg. Maatschappelijk en financieel risicovol dus. Ook Een hek zetten om de WMO-voorzieningen zorgt ervoor dat mensen die het al niet breed hebben of veel zorg nodig hebben de dupe worden. Neem bijvoorbeeld het nieuwe indicatieprotocol bij de hulp in de huishouding. Een maatregel die volgens het college:

De genoemde maatregel kan mogelijk consequenties voor hebben voor mantelzorgers. Zij zullen minder ontlast worden in hun zorgtaken waardoor overbelasting kan optreden. Hulp bij het huishouden is een relatief eenvoudige vorm van ondersteuning wat een groot en langdurig positief effect kan hebben op het langer zelfstandig thuiswonen zonder dat er andere of meer zwaardere vormen van zorg nodig zijn. Effecten langere termijn en de risico’s daarbij dienen nader onderzocht te worden.

Dat is geen recept om de transitie, die voortkomt uit de decentralisaties, tot een succes te maken. Verandering alleen sturen met financiën gaat niet werken. Uiteindelijk zal dat niet leiden tot een vermindering van de kosten, laat staan welzijn. Ook het voorstel om te bezuinigen op de WMO-adviesraad is een slecht plan. Juist in tijden van bezuinigingen is het belangrijk dat zij gevraagd en ongevraagd het college op een goede manier kunnen blijven adviseren.

Het college stelt ook voor om te bezuinigen op de schuldhulpverlening vanwege niet bestede middelen. Er zijn immers nog te veel gezinnen met problematische schulden. Volgens ons moet je het geld dan ook niet weghalen, maar kijken hoe je deze gelden kan inzetten om het probleem wel aan te pakken.

Het college wil de komende jaren wel investeren in economie. Dit in een gemeente met een grote banengroei. Daarnaast zijn de voorgestelde maatregelen gericht op de korte termijn. Er ligt geen visie aan ten grondslag hoe we niet alleen morgen, maar ook overmorgen ervoor zorgen dat al het werk nog gedaan kan worden. In een vergrijzende samenleving zal meer zorgpersoneel nodig zijn en zullen ook andere vacatures moeten worden ingevuld. Focus en visie kunnen wij niet vinden. Dure proefballonnetjes die ten koste gaan van het sociaal domein.

Wij waren mede-indiener van het amendement van D66 om het economiegeld voor zorg te gaan gebruiken. Ondanks dat de collegepartijen PvdA en GroenLinks niet blij waren met de begroting kozen ze uiteindelijk voor de economie en niet de zorg en dat is best wel tragisch voor deze ‘sociale partijen’. Het is duidelijk wie de broek aan heeft in de coalitie!

Dan is er nog de olifant in de kamer. In de begroting staat nog een post van drie miljoen die nog moet worden ingevuld door middel van een kerntakendiscussie komend voorjaar. Om goedkeuring van de provincie te krijgen moesten we nu al instemmen met een terugvalpakket. De afbraak van het sociale gezicht van Smallingerland is dus nog niet voorbij. Daar zouden wij ons voor moeten schamen, want eenmaal afgebroken sociale voorzieningen worden nooit weer opgebouwd. Schokkend om de PvdA wethouder dan te horen zeggen dat we ondanks de afbraak van het sociaal domein nog steeds even veel doen als andere Friese gemeenten. Tja…dan moet de PvdA toch eens na gaan denken over hun prioriteiten. Wij investeren liever in mensen.

De bezuinigingen gaan door ondanks dat de hele oppositie tegen de begroting stemde. Zelfs de ChristenUnie, die altijd voor de begroting stemt, kon niet aan de inwoners van Smallingerland (en zichzelf) verkopen dat economie verkozen wordt boven het sociaal domein.