COLUMN - Dagloner cultuur bestrijd je niet bescherming werknemers verslechteren.

24 januari 2020

Foto: FNV

Nederland is kampioen slechte werknemers aanstellingen. Deze zogenaamde flex is door werkgevers en hun politieke partijen ontstaan. Opheffen van bescherming van werknemers hebben deze misstand laten ontstaan. Het opheffen de uitzendvergunning en het Bolkestein adagium, dat werknemers uit Oost Blok hier uitgebuit mogen worden. Uitgebuit door onderbetaling, door huisvesting, door geen controle door de arbeidsinspectie. Arbeidsinspectie heet nu inspectie SZW. Er is jarenlang op bezuinigd.

Het feit dat werkgevers voortdurend proberen risico's af te schuiven op werknemers en maatschappij, wordt nog steeds niet als oorzaak erkend van de doorgeslagen flex in advies van de commissie Borstlap. Het advies van de commissie om het toch al beperkte ontslagrecht verder te beperken, zal, als die plannen doorgaan, leiden tot rechteloze werknemers. Werknemers kunnen dan van hot naar her verplaatst worden.

De neiging van politieke partijen en door politiek ingestelde commissies om als de ene partij moet inbinden (werkgevers) ook de werknemers te benadelen, ontkent de oorzaak van de doorgeslagen flex. Het is als het bestraffen van de inbreker ook de degene waar ingebroken is te bestraffen door de beveiliging tegen inbraak te verslechteren.

Het gelijk belonen in loon en pensioen van werknemers en ingehuurde werknemers (ZZP’ers en uitzendkrachten) is een goede zaak. Simpelweg de CAO van het bedrijf toepassen. Een leerrekening tot stand brengen per werknemer is ook een goede zaak. Nu beslissen werkgevers over de inzet van scholing en daarbij vissen ingehuurde werknemers en ouderen achter het net. De ontslagvergoeding is echter een zeer beperkte vergoeding die naar de werknemer moet gaan en de werknemer beslist wat er mee gebeurt.

A.P. van Dijk, Drachten.