Uit de gemeenteraad van 25 februari 2020

2 maart 2020

Uit de gemeenteraad van 25 februari 2020

In de gemeenteraad zijn onder meer behandeld de problemen bij Carins de overheids B.V. die voor gemeente Smallingerland over het toekennen van vervoer passen en huishoudelijke hulp gaat en het vestigen van een KFC vestiging in Drachten

Carins overheids B.V. met problemen.

Onlangs was de organisatie die uitvoering geeft aan het sociaal beleid van de gemeente in het nieuws bij het televisieprogramma Radar. Dit naar aanleiding van de achterstanden bij de herindicatie van zorg. Jaarlijks wordt er gekeken of mensen nog recht hebben op een bepaalde voorziening. Het kan dan zijn dat de hulp ingekrompen of uitgebreid moet worden. Zonder
indicatie kan er ook geen zorg worden ontvangen en moeten mensen het
bijvoorbeeld zonder hulp in de huishouding doen.

De ChristenUnie diende een motie in die gesteund werd door een meerderheid van de raad, waaronder de SP. Hierin werd gevraagd om indicaties automatisch te verlengen als de situatie niet gewijzigd was. Daarnaast wordt het college ook opgedragen om de problemen zo spoedig mogelijk op te lossen. Carins is immers een overheid BV met als enige aandeelhouder de gemeente.

In de beantwoording gaf de wethouder aan dat er
momenteel ruimhartig wordt omgegaan met herindicatie. Daarnaast zegde de wethouder toe in overleg te gaan met Carins om de problemen op te
lossen, waarbij hij de raad op de hoogte houdt van de ontwikkelingen. De
indieners van de motie gaven hierop de wethouder het voordeel van de
twijfel en hielden zij de motie aan. Mochten de problemen niet worden
opgelost dan komt de motie weer op tafel.

KFC vestiging in Drachten?

De vestiging van een fastfoodketen stond op de agenda. Aangezien hiervoor moet worden afgeweken van het bestemmingsplan binnen de bebouwde kom Drachten vroeg het college de raad haar wensen en bedenkingen aan te geven. Onze zorgen liggen echter niet zozeer bij de ruimtelijke ordening, maar hoe de vestiging van nog een fastfoodketen past binnen andere ambities van onze gemeente.

Bijvoorbeeld die op gebied van duurzame landbouw en gezond eten. Vorig jaar konden onze inwoners nog genieten van Festival B in de Lawei over voeding, gezondheid, biodiversiteit en bodem. Of op het gebied van onze jongeren in het project Jongeren op Gezond Gewicht waarbij gezonde kantines op school en bij de sportvereniging worden gepromoot. Of wijkgerichte projecten van het sportbedrijf met de buurtsportcoaches, waarbij onze inwoners worden gestimuleerd gezonder te leven en meer te bewegen.

Waar mochten wij dan onze wensen en bedenkingen over uiten vandaag? De ruimtelijke inpassing van een fastfoodketen.

Op onze vraag hoe de vestiging van een KFC zich verhoudt tot bovenstaand kwam geen antwoord. Het hebben van een KFC in de gemeente is volgens het college zo’n beetje de hemel op aarde en natuurlijk kunnen mensen zelf wel beslissen wat ze eten. Ook de PvdA was enthousiast vanwege de werkgelegenheid voor laaggeschoolde mensen en jongeren. Volgens de FNV blinken dit soort bedrijven niet uit als goed werkgever met lage lonen en hoge werkdruk. Ook houdt de PvdA er dan geen rekening mee dat door de komst van KFC lokale ondernemers misschien wel moeten sluiten. Tja…

Los van grotere vraagstukken als dierenwelzijn, winsten die naar multinationals gaan en klimaatverandering is het volgens de SP ook lokaal geen goede zaak om aan de ene kant gezondheid en duurzaamheid te bevorderen en aan de andere kant nog meer fastfoodketens toe te staan. Samen met FNP en GroenLinks stemden wij dan ook tegen de komst van een KFC.