Geen bezuinigingen op minimabeleid bij perspectiefnota

30 juni 2020

Geen bezuinigingen op minimabeleid bij perspectiefnota

Foto: SP / SP Smallingerland

Het water staat de gemeente Smallingerland aan de lippen. Vandaag bespraken wij de bezuinigingsvoorstellen en tevens de perspectiefnota. Wat wij kunnen lezen stemt niet tot vrolijkheid, integendeel. De opgave voor de bezuinigingen is verhoogd van drie miljoen naar vijf miljoen aan structurele middelen.

Hiermee is het doel om naast de afgesproken drie miljoen ook nog twee miljoen vrij te spelen voor nieuw beleid, waarvan in ieder geval de bijdrage aan Carins eigenlijk geen nieuwe beleid valt te noemen. Ook de extra bijdrage aan Caparis voor groenonderhoud lijkt niet echt een keuze. Het lijstje met nieuw beleid is daarbij vele malen langer dan er geld onder ligt.

Recent konden wij lezen dat een aantal Friese gemeenten een beroep doet op Den Haag om het gemeentefonds uit te breiden om zo structurele tekorten in de begroting op te kunnen vangen. Smallingerland kwamen wij niet tegen als ondertekenaar van het manifest. Dat is een gemiste kans, want in de ogen van de SP is de regering schuldig aan de tekorten die vele gemeenten treffen. Dit is nog los van de coronacrisis!

Het water staat niet alleen de gemeente aan de lippen. Ook een deel van onze inwoners heeft het zwaar. Het door de regering gevoerde beleid om de jaar in jaar uit de bijstandsuitkering te verlagen leidt volgens een tweetal planbureaus tot toenemende armoede. Vooral kinderen zijn de dupe van langdurige armoede, maar ook ouderen.

Daarnaast zullen door de economische gevolgen van de corona pandemie ook meer zzp-ers en mensen met een flexibele baan maar net hun hoofd boven water kunnen houden. Volgens de SP zal nog verder korten op de minima juist deze groepen extra hard raken en misschien elders voor meer problemen zorgen. Bijvoorbeeld door overerving van armoede en eerder al bij de jeugdzorg. Wat de SP betreft moet er de komende bezuinigingen aandacht zijn voor kinderen in armoede in de gemeente.

Wij vragen ons af hoe het college aankijkt tegen het gat tussen de wensen voor nieuw structureel beleid en wat vrijgespeeld wordt in de bezuinigingen. Naast het wensenlijstje zijn er ook nog veel donkere wolken aan de horizon. Wat de SP betreft is de boodschap aan het college vooral dat een sociale gemeente zoals Smallingerland vooral oog heeft voor iedereen die (even) moeilijk mee kan komen, of aan de kant staat. Nog meer bezuinigen op de minima is wat de SP betreft Smallingerland onwaardig.

Wij dienden een motie hiervoor mee in. Voor het vinden van geld kan het college alleen strikt noodzakelijk nieuwe beleid voordragen bij de begroting. Mogelijke meevallers vanuit Den Haag komen in begroting ten goede aan het sociaal domein. We gaan ze niet gebruiken om het wensenlijstje voorgenomen structureel nieuw beleid te financieren. Het is nu tijd om te investeren in mensen en niet in stenen en asfalt.

Uiteindelijk werd de motie door de gehele raad ingediend. Daarmee laat de raad zien dat Smallingerland, ondanks eerdere bezuinigingen, haar sociale gezicht nog niet helemaal heeft verloren.

Reacties

Men heeft wel een minima gids met regelingen waar men gebruik van kan maken. De politiek legt het neer bij de gemeente wat het beleid zal zijn. Het politieke midden daar hebben ze niet veel interesse voor de armoede op landelijk niveau en laten ze over aan de gemeente. Onzekere flex en nul uren contracten en ZZp ers. Stichting leergeld en kindgebonden budget en stichting armoedefonds die een schoolspullen pas levert ter waarde van 50 euro aan kinderen uit een minimagezin voor wie dat te veel is kan daar terecht en er is een Rotterdampas waarmee men gratis hygiene producten kan halen bij de Hema. De participatiemaatschappij heeft het voor kwetsbare mensen er niet beter op gemaakt. Je kunt steeds minder op de overheid terug vallen en er geldt eigen verantwoordelijkheid maar kwetsbaardere mensen vallen soms tussen wal en schip. Je hoort steeds vaker dat er mensen zijn die met een bedrag van 30 euro per week moeten rondkomen of zelfs minder.