Zwembad komt aan de Sportlaan

24 september 2020

Zwembad komt aan de Sportlaan

Foto: SP

Afgelopen dinsdag maakte de gemeenteraad een keuze voor de locatie van de nieuwe Welle. Er is gekozen om het zwembad te bouwen aan de Sportlaan. De beste keus volgens de SP. Hieronder leggen wij uit waarom.

Eerder heeft de gemeenteraad al besloten om in ieder geval te kiezen voor een 50-meterbad. Ook de SP stond achter die keuze, ondanks de zware financiële tijden waarin wij als gemeente verkeren. Het zwembad op de huidige locatie is op en de onderhoudskosten zijn torenhoog. Het huidige 50-meterbad is een unieke voorziening in heel Noord Nederland en populair bij doelgroepen, sportverenigingen en natuurlijk de locatie waar wij het gemeentelijke schoolzwemmen organiseren. Dankzij een bijdrage van de provincie voor een 50-meterbad was afschalen naar een kleiner zwembad geen optie. Dan zou er ook te weinig zwemwater zijn om alle activiteiten een plek te kunnen geven.

Over de locatie waren wij er destijds ook wel uit, ondersteund door onderzoek uitgevoerd door de gemeente. Gekeken was naar bereikbaarheid met fiets en openbaar vervoer, sociale veiligheid grootte van de locatie. Op bijna alle indicatoren scoorde de Sportlaan als beste. Hiervoor hebben wij samen met D66 nog een amendement ingediend. Het college wilde de locatiekeuze nog uitstellen, omdat zij inzichtelijk wilden krijgen wat een zwembad kan beteken voor de (economische) ontwikkeling van de locatie. Vooral op de Tussendiepen zag het college kansen. Dat dit onderzoek, zonder dat de raad er iets van vond, al gestart was maakte dat het amendement niet in stemming werd gebracht.

Nu met een nieuwe ploeg wethouders is het onderzoek afgerond en heeft het college een keuze gemaakt. De Tussendiepen moet, en zal, de plek voor het nieuwe zwembad worden. Het zwembad zou tussen de broedplaats van de Sluisfabriek en de innovatiecampus van Philips komen, met uitstraling naar de Drachtstervaart. Ondernemers aan de Tussendiepen zullen dan gaan investeren in het aanzicht van de bedrijven en er zijn volop kansen voor water gerelateerde bedrijvigheid om Drachten als Oostelijke Poort van de Friese Meren op de kaart te zetten. Trouwens, allemaal zaken waarin het rapport zichzelf tegensprak. Kortom een plan met allure dat privaat- en publiekelijk gefinancierd zou moeten worden.

Prachtig toch? Waarom zouden wij als SP dan het zwembad toch op de Sportlaan willen hebben. Hiervoor zijn een aantal redenen. Ten eerste is de grond aan de Tussendiepen nog niet in eigendom van de gemeente.  Daarnaast is de verkeersituatie niet ingericht op fietsende kinderen en ouderen. Een investering hierin zou het zwembad duurder maken dan op de Sportlaan. Oplosbare problemen misschien, maar wel tegen extra kosten.

Verder kan de gewenste gebiedsontwikkeling nog wel twintig jaar duren en vragen wij ons ook af of de gemeente uiteindelijk niet voor de kosten opdraait als de private investeringen achterblijven. Dat hebben we als gemeente eerder meegemaakt met bijvoorbeeld de Drachtstervaart. Het vliegwieleffect wordt slechts zeer summier onderbouwt en blijft zeer vaag. Concrete voorbeelden van (mede) investeerders of ondernemers zijn er niet. Waarop is het optimisme van dit college gebouwd? Hoe kan het dat na alle communicatie en presentaties niemand een duidelijk beeld op hun netvlies heeft? Als laatste vinden wij dat een zwembad gezien mag worden. Wegstoppen op een industriegebied achter het Veem-gebouw vinden wij zonde terwijl er een toplocatie aanwezig is op de Sportlaan.

Dan gaan wij liever voor versterking van de sport. Volgens het Sportbedrijf, de verenigingen en aan sport- en bewegen gerelateerde bedrijven aan de Sportlaan en de zwembond kan het een enorme boost zijn voor sportbeleving in Smallingerland. De meeste kennis rondom sport is dan geconcentreerd op één plek, waardoor samenwerking en kruisbestuivingen ontstaan. Met steeds meer focus op preventie en mensen laten bewegen lijkt dat ons een gouden kans. En daar staan wij niet alleen in ook SWECO sprak in 2017 over de synergie en de koppelkansen met de aanwezige verenigingen en sportfaciliteiten en de politieacademie.

De ruimte voor nieuwe ontwikkelingen aan de Sportlaan is met de komst van een zwembad helemaal op, maar hiermee is ons sportpark helemaal af! En hoe goed is het om iets af te maken? Met de komst van het zwembad aan de Sportlaan krijgen wij het mooiste sportpark van het Noorden. Goed bereikbaar en zichtbaar vanaf een van de belangrijkste toegangswegen van Drachten. Een ‘boppeslach’ voor een gezonde toekomst. Dat neemt niet weg dat in de toekomst de aandacht voor verbetering van de Tussendiepen moet blijven bestaan. Voor de SP is niet aangetoond dat de bouw van een zwembad het gouden ticket is. Niet voor de Tussendiepen en zeker niet voor de sport.

Het was lang spannend, omdat er drie locaties waren die op zichzelf geen meerderheid hadden. De boodschap aan de raad was echter duidelijk. Bij geen keuze stond de subsidie van de provincie op het spel. Uiteindelijk koos het CDA ook voor een zwembad aan de Sportlaan en had dit amendement de benodigde meerderheid.

Tijdens de vergadering stond dus ook nog de aankoop van een stuk grond aan de Tussendiepen op de agenda. Dit werd behandeld na de locatiekeuze van het zwembad. Een toezegging van de wethouder dat de jaarlijkse kosten niet zorgen voor nog meer bezuinigingen in de begroting, maar veerrekend worden in de grondexploitatie, maakte voor de SP dat ingestemd kon worden met de aankoop. Dat er wat moet gebeuren op de Tussendiepen lijkt ons geen slecht plan, maar niet ten koste van alles. Het bezit van grond kan daarin helpen. Andere instrumenten zoals wijzigingen van het bestemmingsplan hebben ook risico's, zoals de betaling van planschades. De SP gaf het college dan wel mee om bij ontwikkeling rekening te houden met de financiele postie van de gemeente. Uiteindelijk haalde het voorstel voor de aankoop van de grond het niet.

Reacties

Wat gaat er met de grond gebeuren waar de welle nu staat? Is het een idee om er van die houten huisjes op te zetten zoals die in de folgeren staan? Het staat mooi en is betaalbaar voor mensen die alleen wonen.

Het liefst had ik dat dat oude zwembad terug kwam met dat buitenbad en twee duikplanken. Er was toen ook een buiten winkeltje en daar kon je ijs en snoep kopen en nu ook snacks in de horeca. Vroeger vond ik het gezelliger met dat buitenzwembad en die badhokjes en er was ook een zwembad voor kinderen en dat was ondiep en daar kon je ook staan. Verder het pierenbadje voor de kleinsten. Jammer dat dat buitenbad er niet meer is. Ben nieuwsgierig hoe het zal worden met dat nieuwe zwembad.