Burgemeester Schrier

24 mei 2021

Burgemeester Schrier

Foto: Linde fotografie / lc.nl

Michiel Schrier (SP) uit Drachtstercompagnie is afgelopen maandag 10 mei beëdigd als burgemeester van Vlieland. De positie van burgemeester op Vlieland kwam vrij omdat Tineke Schokker weer naar de vaste wal wilde. Aan de sollicitatieprocedure deden 27 personen mee, maar uiteindelijk zag de vertrouwenscommissie Michiel Schrier als meest geschikte kandidaat.

Bijzonder voor de SP is dat Michiel de eerste door de kroon benoemde SP-burgemeester is. Emile Roemer is ook burgemeester, maar hij is waarnemend in die functie.

De beëdiging, door de Commissaris van de koning in Friesland  Arno Brok, werd wegens corona maatregelen slechts in kleine kring uitgevoerd. De plechtigheid was in de kerk op Vlieland in het bijzijn van zijn familie. De vader van Michiel hield daarbij nog een mooie toespraak.

Michiel Schier laat weten trots te zijn dat hij gekozen is voor deze baan. "Het leek me een prachtige functie. Toen dit voorbij kwam heb ik niet lang getwijfeld. Ik ben bestuurlijk ingesteld, zo zal ik deze functie ook vervullen. Bijzonderheid hierbij is dat de grootvader van mijn vrouw tussen 1947 en 1955 ook burgemeester van Vlieland geweest. Dat ik nu ook burgemeester van Vlieland wordt is wel bijzonder. Zo komt alles weer mooi bij elkaar."

Michiel heeft inmiddels een lange geschiedenis bij de SP. In 2005 werd hij voor onze afdeling actief en in 2007 geïnstalleerd als opvolger Frans Baron in de gemeenteraad. Naast zijn activiteiten als raadslid, bestuurslid, redactie medewerker en actie lid voor de afdeling Smallingerland werd hij in 2015 gedeputeerde van de provinciale staten. Hier kreeg hij pittige dossiers zoals bv Milieu (Vuilverbrandings installatie Omrin). Na deze periode kwam Michiel terug voor korte duur zowel als raadslid/fractievoorzitter in Smallingerland als statenlid in de provincie. Het was echter niet Michiel zijn bedoeling om aan de andere kant van de bestuurders tafel te komen en zijn speurtocht werd beloond met de functie op Vlieland.

Vanuit onze SP afdeling in Smallingerland willen we Michiel en zijn familie danken voor alle inzet en steun van de afgelopen jaren en voor de successen maar ook moeilijke momenten welke we hebben mogen meemaken. We wensen Michiel heel veel succes in zijn functie van burgemeester van Vlieland!

Namens SP afdeling Smallingenland,

Andre van Leeuwen