De Elp versus de SP over de nieuwbouw van het zwembad

28 januari 2022

De Elp versus de SP over de nieuwbouw van het zwembad

Foto: Hooper Architects

Door prijsontwikkeling van de materialen en loonkosten in de bouw maakt ELP zich grote zorgen over de financiering van het nieuw te bouwen zwembad. Zal het beschikbaar gestelde budget, gezien de winstwaarschuwing van het college, wel toereikend zijn? Deze zorgen heersen er niet alleen bij de ELP maar ook bij de SP.

De ELP heeft een zgn. onderzoek gedaan naar een andere bouwmethode waarbij alle risico’s met een UAV-GC contractvorm bij de markt neer worden gelegd. Hierbij worden zowel het technische ontwerp als de financiële en technische verantwoordelijkheden volledig aan de bouwers toebedeeld. Met deze gedachte zal de aanbesteding nog duurder worden gezien de bouw met een UAV contract, waarbij bepaalde risico’s bij de opdrachtgever liggen, al niet binnen de begrote kosten lijken te vallen. Kortom niet vragen wat de kosten zijn van het zwembad wat we graag willen hebben, maar wat kan je bouwen voor 35 miljoen. Met dat idee worden alle onderzoeken naar wensen van de gebruikers terzijde gelegd. Voor wie zijn wensen wordt zwembad dan gebouwd? Enkel naar de harde financiële wensen van de ELP?

“We willen immers een prachtig duurzaam zwembad met regionale uitstraling, binnen de 35 miljoen euro.” Is de slotzin van de ELP. Dat wil natuurlijk iedereen. Volgens de SP hadden ze dit maar 4 jaar eerder moeten bedenken. Toen gingen ze tegen beter weten in de locatie keuze opnieuw voeren. Hierdoor hebben we de afgelopen 4 jaar die zinloze en oeverloze discussie gevoerd met zelfs het risico dat zelfs de 10 miljoen subsidie van de provincie i.v.m. tijdsoverschrijdingen weer zou worden ingetrokken.

Dat er nu in tijden dat de bouw het druk heeft, materiaalprijzen enorm zijn gestegen en dat arbeidskosten door krapte en stijgende inflatie ook hoger zijn is een feit. Een feit wat de ELP had kunnen voorkomen. Vier jaren geleden waren deze factoren niet aan de orde en gaven de eerste ramingen aan dat er gemakkelijk binnen budget gebouwd had kunnen worden. Om nu het optie pakket volledig van het zwembad af te halen en onze inwoners op te schepen met een kaal zwembad vindt de SP niet de juiste oplossing. Wij zullen daar dan ook niet aan mee werken.

André van Leeuwen