Meer veiligheid in de openbare ruimte

18 februari 2022

Meer veiligheid in de openbare ruimte

Foto: SP Smallingerland

Smallingerland moet een gemeente zijn waar iedereen zich prettig voelt, waar ondernemers zich graag willen vestigen en waar je aangenaam kunt wonen, werken en recreëren. De afgelopen periode hebben we steeds meer verhalen gehoord dat dit niet altijd het geval is.  Aan de hand daarvan heeft de SP een actie bijeenkomst gehouden waarbij we het Thalenpark hebben verlicht. Ondanks het stormachtige weer, waardoor het hele park verlichten niet mogelijk was, werd onze actie in het Thalenpark zaterdag 29 januari goed bezocht.

Als voorbeeld “onze” Janny. Zij woont in de wijk aangrenzend aan het Thalenpark. Door meerdere voorvallen van zeer seksueel grensoverschrijdend gedrag is zij angstig. Angstig om de hond uit te laten in het park, angstig om naar het centrum te lopen en angstig om van het café weer naar huis te lopen. Deze nare voorvallen hebben zich afgespeeld in en om het veel te donkere Thalenpark en hádden mogelijk voorkomen kunnen worden als er verlichting aanwezig was geweest. Janny spreekt hier openlijk over en is erachter gekomen dat dit echt een groot probleem is, met haar zijn er vele anderen.

We hebben vele verhalen gehoord dat door het ontbreken van verlichting mensen zich erg onveilig voelen, geen overzicht hebben, de angst om te vallen en om het park te bezoeken. Mensen die niet goed ter been zijn of minder zicht hebben willen ook in de donkere maanden graag gebruik maken van het park voor bijvoorbeeld een ommetje na het eten. Inwoners zijn over het algemeen blij met het park en wordt er veel gebruik van gemaakt door een verscheidenheid aan mensen uit de buurt en jongeren uit Drachten. Ook de, op gezette tijden geplande, culturele activiteiten worden zeker gewaardeerd. Helaas zijn er overdag zijn ook geregeld situaties met groepen jongeren die een gevoel van onveiligheid geven en daardoor mensen uit de buurt weerhouden het park in te gaan.

Ook hebben we veel van de bewoners over de verkeersveiligheid rondom het Thalenpark gehoord. Op de Lange West is het steeds drukker geworden en wordt veel te hard gereden. Het oversteken van deze 50 KM weg ter hoogte van één van de drie ingangen van het park is voor de veelal oudere bewoners door  de jaren heen steeds gevaarlijker geworden. Verder hoorden we verhalen over parkeeroverlast van mensen die in het centrum werken. De parkeerdruk is door de eigenbewoners al erg hoog en moeten ouderen die minder ter been zijn geregeld een eind van hun huis af parkeren.

Er blijkt dat er een vertegenwoordiging van bewoners al lange tijd in gesprek zijn geweest met de gemeente maar resultaten tot dusver zijn uitgebleven. Het is ons al langer duidelijk dat parken beter verlicht moet worden. We gaan zorgen dat onze vragen over meer verlichting en toezicht in de parken nu maar eens  beantwoordt gaan worden. Enkele actieve bewoners, die ook namens veel andere bewoners spreken, hebben de SP gevraagd samen met hun voor meer verlichting , meer toezicht  en veilige oversteekplaats te willen strijden. De SP in Smallingerland neemt die handschoen op!