SP:Geef Caparis terug aan de gemeenschap!

14 mei 2013

SP:Geef Caparis terug aan de gemeenschap!

"Wij laten toe dat snelle jongens in poenbakken het te zeggen hebben over de mensen waar wij een zorgplicht voor hebben". Dit zei Jos van der Horst namens de SP fractie tijdens het spoeddebat over de belangenverstrengeling van de directeur van sociale werkvoorziening Caparis. Hij wees daarbij op de onmacht die de politiek heeft jegens de sociale werkvoorziening die jaren geleden door de raad van Smallingerland op afstand is gezet.
Hieronder zijn betoog in eerste termijn.

Voorzitter,
Beschuldigingen over belangenverstrengeling, die al jaren rondzongen in en buiten de sociale werkvoorziening Caparis werden deze weken bewaarheid en de directeur van Caparis heeft ontslag genomen en is in onze ogen ongeschonden weg gekomen. Collega Hoekstra noemt het zand erover en zo voelt de fractie van de SP dat ook. Weer wordt deze meneer de hand boven het hoofd gehouden zoals dat al jaren gebeurt. Wat moeten de kwaliteiten van deze man uitzonderlijk geweest zijn dat hij a. zo’n vorstelijk salaris kon opstrijken en b. ongestoord zijn gang kon gaan met het bedrijfje wat hij ernaast nog runde.

De afspraken waren klip en klaar: Dat bedrijfje mocht op generlei wijze gelinkt worden aan Caparis, daar heeft de directeur voor getekend. Afspraak is afspraak. Toch zag de OR van Caparis al vroeg in dat deze afspraak tot fricties zou leiden en voorzag de voordracht voor de nieuwe directeur al in 2007 van een negatief advies. De RvC wist de OR echter te overtuigen en het negatief advies werd ingetrokken. De vraag die we hier bij kunnen stellen is: of dit ook in het BING rapport naar voren is gekomen of dat deze uitspraak geheel voor rekening van de heer Veenstra is.
Toen de VVD en de SP in 2010 en daarna aan de bel trokken met dezelfde bedenkingen, die open bloot op het internet te vinden waren gingen de wethouders in deze gemeente er vanuit dat het netjes geregeld was. De SP, maar ook anderen, hebben dit in ieder geval steeds in twijfel getrokken en keer op keer werden er verzoeken tot onderzoeken gedaan.

Het college trok zich steeds terug op haar formele positie en verlangde dat ook van de raad, ieder zijn eigen rol. De raad mocht zich er niet bemoeien want dat zou de werksfeer van de mensen bij Caparis maar schaden. Daar is natuurlijk alles voor te zeggen want er wordt binnen die muren maar ook daarbuiten gewerkt met een kwetsbare groep mensen en deze kwetsbare groep dient te allen tijde beschermt te worden.
Daarom is de fractie van de SP laaiend over: het feit dat er toch gebeurd is waar we steeds voor gewaarschuwd hebben en ten tweede het simpele feit dat het voorkomen had kunnen worden als er maar geluisterd was. Door eigen onderzoek was onze fractie en met ons die van de VVD er al lang achter dat er iets niet pluis was. Waarom het 6 jaar moet duren om er achter te komen dat er grof geld verdiend wordt over de rug van de SW ers is op zijn zachtst gezegd een grote schande.

Een nog grotere schande is wellicht dat de ex directeur er mee weg kon komen door zelf ontslag te nemen. Zodra bekend was geworden wat er was gebeurd had deze man van zijn bed gelicht moeten worden en voor verhoor naar het bureau gebracht moeten worden. Zoals ik al eerder zei: er wordt hem weer de hand boven het hoofd gehouden. Dat vinden we een zwak optreden van de RvC, zij zijn in de huidige constructie verantwoordelijk. Maar zij niet alleen ook de wethouders die in de AvA zitten hadden in kunnen grijpen, immers in een NV is de aandeelhouder de baas.
Vandaar dat wij samen met D’66 en Groen Links een motie indienen om het vertrouwen op te zeggen in de RvC en dat de AvA eindelijk zijn verantwoordelijkheid neemt en dit met voortvarendheid aanpakt.

Tot slot nog dit: We hebben als politiek een grote schuld op ons geladen door de constructie te maken tot wat hij nu is, wij hebben de sociale werkvoorziening uit onze handen laten rukken. Wij laten toe dat snelle jongens in poenbakken het te zeggen hebben over de mensen waar wij een zorgplicht voor hebben. Wij kunnen dit echter ook veranderen als wij dat willen. Daar is politieke moed voor nodig. Mijn fractie is bereid die moed te tonen. Geef de SW weer terug aan de gemeenschap, de mensen die daar werken verdienen het!