h

van perspectief- naar kadernota

29 juni 2021

van perspectief- naar kadernota

Op dinsdag 29 juni is de kadernota in de Gemeenteraad van behandeld. Tevens zijn er uitgangspunten vast gesteld van de nieuwe opzet en structuur voor de cyclus van de jaarstukken en begroting. Ons verhaal wat we bij deze algemene beschouwingen hadden hebben we hieronder weergegeven. Vragen en opmerkingen kunnen altijd via een bericht op de site ingebracht worden. Voor ons pas geïnstalleerd Raadslid Ronald van der Molen was dit meteen zijn eerste speech.

Kadernota 2022-2025

Vandaag bespreken we de Kadernota 2022-2025 en stellen we de uitgangspunten voor de modernisering van de planning en control cyclus vast. Van perspectiefnota naar kadernota lijkt een goede keuze. Het moment waarop we dit doen komt bij alleen wel een beetje wrang over. De perspectiefnota verdwijnt precies op het moment dat ook enig perspectief lijkt te zijn verdwenen.

We gaan nu kaderen. Op zich logisch. Naast onze controlerende taak stellen we immers ook alleen maar kaders in de Raad. We zien wel dat er leden van de Raad zijn die zich ook wat graag met de uitvoering  bemoeien. De afgelopen jaren zijn we door de financiële ellende  vooral met de financiële kaders bezig geweest. In vastgestelde  stukken waar een duidelijke koers, heldere visies en mooie ambities zijn geformuleerd staan helaas ook financiële passages die op voorhand al duidelijk maken dat ze daardoor niet echt haalbaar zijn.

De grootste oorzaak van de financiële situatie bij onze in Smallingerland, en van heel veel andere gemeenten, ligt bij het feit dat er al jaren structureel te weinig gelden uit Den Haag komt voor de wettelijke taken. Het enorme gat tussen de landelijke inkomsten en de lokale uitgaven op het sociaal domein wordt zeker niet veroorzaakt door overdaad.

Na jaren van bezuinigingen worden de wettelijke taken enkel nog sober uitgevoerd waar voorheen Smallingerland bekend stond als een sociale Gemeente. Gelukkig zijn er gemeenten actief in verzet gegaan en zijn via de VNG compensatie gelden voor de jeugdzorg afgedwongen. Hier zien we weer dat gezamenlijk actief actievoeren zaken in beweging kan brengen.

We zijn blij dat de burgemeester zich recent groot op de voorpagina eens uitspreekt over het landelijk beleid. Dit ging over overlast en criminaliteit van veilige Landers met betrekking op de openbare orde en veiligheid. We vinden het wel jammer dat de oproep niet breder is gedaan. Er wordt ook hel veel inzet gevraagd voor die zelfde openbare orde en veiligheid bij verwarde mensen die onveilige situaties in de openbare ruimtes, in buurten en achter de voordeuren veroorzaken. De oorzaak en gevolgen daarvan hadden wat ons betreft ook  in het stuk benoemd mogen worden. Goede punten om verder actie op voeren!  Echter de drie grootste partijen die nu aan het formeren zijn prioriteren economische  handelsafspraken boven sociale en morele afspraken. Onze verwachting dan ook niet dat er de komende jaren op dit vlak veel zal veranderen.

Hoezo menselijke waardigheid?

Over het afgelopen jaar (2020) waarvan we beraamden dat we nog maar net de begroting sluitend konden krijgen houden we uiteindelijk 5,4 miljoen op het sociaal domein over.

De Corona crisis wordt door dit college aangehaald als hoofd reden, maar wanneer we de jaarcijfers van 2020 interpreteren is dit overschot van 5.4 miljoen vooral een gevolg van verschraling van bestaande voorzieningen en strengere toetsing bij de toelating!

Hoezo menselijkheid?

Bij de aanpak van de Corona crisis werd door Rutte vak een oproep gedaan op de solidariteit van ons allemaal. In onze ogen zijn alle grote vraagstukken met solidariteit op te lossen.

Dat zou ook zeker gelden voor de bestrijding van armoede waar dan ook ter wereld.

We lezen dan ook in het stuk dat het aantal mensen in armoede  onze Gemeente wederom niet is afgenomen.

Hoezo Solidariteit?

In de kadernota worden een flink aantal knelpunten benoemd die zonder uitleg hoog of laag geprioriteerd worden. Het college laat zelfs het rijtje de laagste buiten de begroting.

De SP ziet daar belangrijke zaken staan die echt wel uitgevoerd moet worden en dus in de begroting opgenomen moeten worden.  Hiervoor dienen we dan ook voorstellen mede in om . Ook zien we uitgaves staan die eerder veel te laag begroot zijn.

Dat is ook een methode om begrotingen sluitend te krijgen maar houden we ons zelf daar niet mee voor de gek?. Steeds maar weer hogere en of onverwachtse  kosten voor bepaalde zaken lijkt een rode draad.

Veel mensen met een laag inkomen hebben ook last van steeds hogere en onverwachte kosten. Ook bij hun zet na jaren van bezuinigen op - en schrappen van uitgaves  de zoveelste ronde geen zoden meer aan de dijk. Daarbij hebben ze ook nog eens een grote kans bij de overheid tegen dichte deuren te lopen als ze problemen hebben bij het, al dan niet terecht, terug vorderen van toeslagen. Hoezo gelijkwaardigheid?

In de meeste voorgelegde uitgangspunten voor de modernisering van de  planning en control cyclus kunnen we ons wel vinden. We verwachten dat politieke spelletjes rondom de belangrijke momenten in onze Gemeente en in onze Raad ondergeschikt raken aan het proces. De inhoud lijkt voortaan leidend zijn en de voortgang consistenter.  We kunnen dan ook voor de modernisering van de P&C cyclus stemmen.

Als laatste hopen we dat de uitkomst van de kerntakendiscussie zorgt dat er op de taken van het sociaaldomein niet verder wordt bezuinigd. De beschikbare en overgehouden gelden moeten nuttig besteed worden zodat we de recent vastgestelde sociale koers ”De kracht van Smallingerland” daadwerkelijk verder gaan uitwerken en volgen waardoor iedereen ook echt kan en wil mee doen!

We zouden het heel erg voor onze inwoners vinden als de koers  gaat omslaan in “De onmacht van Smallingerland” waar financiële redenen bepalen dat niet iedereen meer mee kan en mag doen!

Reactie toevoegen

U bent hier