Niet ouderen verketteren maar sterkste schouders zwaarste lasten laten dragen

16 februari 2020

Niet ouderen verketteren maar sterkste schouders zwaarste lasten laten dragen

In de Leeuwarder Courant beweerde journalist John Jansen van Galen dat ouderen onterecht de hand op de knip houden. Zij zijn spekkopers in de ogen van de journalist. Ouderen moeten meer betalen vindt van Galen. De redenering van Van Galen is omdat er een hoger percentage ouderen zijn, zij extra moeten bloeden in vergelijking met overige inwoners van Nederland. Met deze redenering moeten werklozen hun werkloosheid betalen, moeten gehandicapten de kosten van die handicap betalen, moeten bouwvakkers en andere beroepen met meer ongevallen meer ziektekosten betalen.

Het wrange is dat niet in het artikel staat dat ouderen al meer  betalen. Zo is belasting voor hen omhooggaan naast de andere belastingverhogingen die voor eenieder geldt. De opbouw van pensioen is door de wetgever verlaagd van 2,25% naar maximaal 1,875%. De AOW-leeftijd is verhoogd en daarna 2 x extra verhoogd (nu vertraagd dankzij de vakbonden). De AOW voor gehuwden is in tweeën gesplitst. Nieuwe AOW’ers krijgen sinds 2015 een halve AOW als zij een jongere partner hebben. Door absurde regels van het kabinet zijn de pensioenen al 10 jaar niet verhoogd ondanks dat pensioen reserves zijn verdubbeld in 10 jaar. De vakbonden bestrijden de absurde regels in de Pensioen akkoord uitwerking.

De zogenaamde egoïstische babyboomers, die volgens John Jansen van Galen de hand op de beurs houden, zaten in de klassen van 40 kinderen. Geen studiefinanciering. Geen minimumloon. De eigenbijdrage ziekte kosten is ingevoerd en inmiddels € 385 euro.. Bejaardenhuizen zijn opgeheven. Er zijn te weinig plaatsen in verzorgingshuizen. Zaken die vooral ouderen treffen.

Het percentage ouderen is in Nederland gering in vergelijking met Duitsland of Italië. De boeman dat er minder mensen zouden komen blijkt inmiddels omgeslagen te zijn dat er te veel inwoners zijn en komen in Nederland.

In Nederland zijn de inkomens uit elkaar gaan lopen. Directies die meer dan 200 x meer verdienen dan de gemiddelde werknemer in hun bedrijf. Het beginsel sterkste schouders de zwaarste lasten is door het VVD-beleid verlaten. De verschillen tussen rijken en niet rijken zijn toegenomen. Een eerlijke benadering zou zijn op grond van bezit en inkomen belasting te heffen. Een benadering die volgens mij op grote steun in Nederland kan rekenen. Helaas wordt door groepsbeschuldigingen, van ouderen, van mensen van buitenlandse komaf, mensen in bijstand, de aandacht van eerlijk delen afgeleid. Het wordt tijd dat dit wijzigt.

A.P. van Dijk, Drachten.

Helemaal mee eens met dit artikel,maar wie doe hier iets aan???
Ook de vakbonden niet!!!

Natuurlijk wordt er wat aan gedaan. Zowel door vakbonden als door de SP. De AOW is twee keer door een politieke meerderheid versneld verhoogd. Door het AOW en Pensioenakkoord is die verhoging vertraagd. Eerlijk delen wordt zowel door vakbonden als door de SP ingezet. Afgeven op politiek en vakbonden helpt alleen de tegenstanders en verder niemand.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.