Slavernij en loonslavernij zijn beide verkeerd

27 februari 2020

Slavernij en loonslavernij zijn beide verkeerd

Slavernij deugt niet. Slavernij is in 1863 afgeschaft. Wat kennelijk niet beseft, dat in het noorden de arbeiders lang na 1863, als loonslaven behandeld werden. Hen het slavernijverleden verwijten, is in mijn ogen absurd.

Kinderarbeid is niet in 1863 gestopt. Gedwongen winkelnering stopte niet. De toestanden in Friesland waren zeer slecht. De helft van de Nederlandse bijstand uitgekeerd werd in Friesland uitgekeerd, toen jeugdige Wilhelmina Friesland bezocht. Mens onterende toestanden in de veenderijen, de landbouw, fabrieken en op de heide.

Er was strijd nodig van vakbonden en linkse politieke partijen om de werknemers een menswaardig bestaan te bieden. Domela Nieuwenhuis en Piter Jelles Troelstra, hebben zich daarvoor ingezet. Het kiesrecht om te mogen kiezen en gekozen te worden werd pas in 1919 volledig. Niet bewerkstelligd door rechtse partijen maar door linkse partijen.

Ik vind het absurd dat het slavernij verleden van Nederland verweten wordt aan nazaten van arbeiders die lang na 1863 als loonslaven zijn behandeld. Net zo goed vind ik het absurd dat door de nazaten van in het verleden uitgebuite werknemers, nu afgegeven wordt op links terwijl die destijds en nog steeds voor een menselijke maatschappij opkomen waarin de arbeider een menswaardig bestaan heeft en niet als gebruiksvoorwerp behandeld wordt.

A.P. van Dijk

Drachten.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.