Slecht idee van D66 gastarbeiders halen.

13 februari 2020

Slecht idee van D66 gastarbeiders halen.

Gastarbeiders slecht idee van D66.

D66 wil arbeidsmigranten uit Noord-Afrika halen. Die kunnen dan bijvoorbeeld in de bouw werken. Volgens D66 zijn er te weinig mensen om het werk te doen. Volgens mij is dat niet zo. Werkgevers permitteren zich immers om op leeftijd en afkomst te discrimineren. Bovendien vinden werkgevers dat zij kunnen onderbetalen en werknemers eindeloos in niet vaste aanstellingen kunnen aanhouden.

Het geheugen van D’66 is niet hun sterkste punt. De gastarbeiders werden in de jaren 60 gehaald, zonder goede opleiding en begeleiding. De huisvesting was erbarmelijk en de overlast voor de buurt. Er werd onvoldoende aan integratie gedaan. De veronderstelling van D66 dat de nieuwe gastarbeiders na 4 jaar teruggaan, staat haaks op het blijven van de eerdere gastarbeiders.

VVD met steun van D66 en CDA, heeft het mogelijk gemaakt dat ervan af begin deze eeuw een stortvloed aan Oost-Europeanen naar Nederland kwamen. Momenteel zijn de Polen de grootste groep buitenlanders in Nederland. Vermoedelijk zullen dat er meer worden als Engeland eind dit jaar niet meer deel uit maakt van de EU.

Vakbonden vroegen van de regeringen waarborgen tegen onderbetaling en verdringing bij het openstellen van de grenzen voor Oost-Europeanen. De kabinetten waren horende doof. Het gevolg onderbetaling, verdringing en weer slechte huisvesting. De overlast was voor de burgers. De winst voor de inhurende werkgevers en hun adviseurs. Zoals VVD Wiegel die adviseur was bij uitzendbureau Otto Work Force.

Vakbonden hebben talloze rechtszaken moeten voeren om de onderbetaling en verdringing te bestrijden. Onderbetaling wordt nog een keer versterkt doordat de werkgevers van Nederland kampioen zijn in onzekere contracten. Uitzendkrachten worden doorgaans minder betaald dat de werknemers in dienst van het inhurende bedrijf. De CAO van het inhurende bedrijf inclusief het pensioen zou gewoon van toepassing moeten zijn op uitzendkrachten en andere werknemers die ingehuurd worden.

Mijn stelling is dat in Nederland geen tekort aan werknemers is zolang werkgevers het zich permitteren, oudere werkzoekende niet aan te nemen vanwege hun leeftijd, werkzoekende met een buitenlandse naam niet aan te nemen vanwege hun afkomst, werkzoekende geen vast contract te bieden, uitzendkrachten minder loon en minder pensioen te betalen dan de werknemers in dienst, ZZP’ers geen pensioen te laten opbouwen door de werkgeverspremie voor hen te betalen.

Anne van Dijk, Drachten.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.