VVD ZZP Wahalla is werknemers hel

16 maart 2020

VVD ZZP Wahalla is werknemers hel

Wiebes vindt dat ZZP'ers niet moeten piepen. Zij hebben er zelf voor gekozen. Die Wiebes zegt volgens mij wat VVD'ers denken.

Werknemers zijn rechteloos gemaakt in de vorige crisis (die veroorzaakt is door VVD-beleid) door ze vanuit werkloosheid naar "eigen baas" te drukken. Als ZZP'ers en andere flexibele arbeidskrachten zoals uitzendkrachten, oproepkrachten, (lees zij die afhankelijk zijn), geen werk meer hebben, dan vervallen zij direct of vrij snel tot bijstaand. En die wordt niet gegeven bij bezit en ander inkomen in het gezin. Dat is de arbeidsmarkt waar VVD'ers van dromen. Mee ademen met de economie noemen zij dat. Overigens CDA en D66 hebben langeretijd dezelfde droombeelden gekoesterd.

Het wordt tijd dat al die zogenaamde "eigen bazen" die niets meer en minder zijn dan werknemers zonder ontslagrecht en zonder WW zich organiseren in vakbonden. Het VVD-walhalla van de platform economie (ZZP'ers; eten bezorgers; Uber chauffeurs en in zekere zin ook uitzendkrachten) is de werknemers hel van rechteloosheid en moeten dansen naar de pijpen van de opdrachtgevers. De bezitters.

Bij een crisis wordt bij ZZP'ers de gevolgen niet gedempt door WW. Men valt terug op bijstand die regels kent waardoor dit vangnet vaak een betonnen vloer zal blijken te zijn. Een volgende crisis zal de maatschappij meer ontwrichten dan de vorige omdat grote groepen dramatisch in koopkracht teruglopen. Wellicht dat eenieder die dacht dat recht en rechtvaardigheid van zelf komen nu begrijpen dat zij zonder vakbonden niet meer dan marionetten zijn. Organiseer je in vakbonden.

Anne van Dijk, Drachten.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.