Niet loon afpakken maar onderhandelen.

9 mei 2020

Niet loon afpakken maar onderhandelen.

De corona crisis treft niet alleen werkgever. Toch doen werkgevers of zij alleen het slachtoffer zijn. Vervolgens roepen zij om een loonoffer. Een directie van een verzekeringsconcern verordonneerde dat werknemers 20% in moeten leveren. De directie van koekfabriek in Hallum, wil de betaalde pauze afpakken van productiepersoneel en kantoorpersoneel 15 minuten langer laten werken per dag. Dit zijn voorbeelden van afpakken. Het is verkeerd en leidt tot juridisch en daadwerkelijk verzet.

Werknemers worden ook getroffen door de corona crisis. De zogenaamde zelfstandige zonder personeel, worden aan de kant gezet door werkgevers. Zij krijgen geen WW alleen bijstand. Nu blijkt wat de praatjes over het walhalla van zelfstandig zijn waard zijn. Niets. Ook uitzendkrachten en mensen met tijdelijke dienstverbanden worden aan de kant gezet. De volgende slachtoffers zijn werknemers die ontslagen worden.

Voor alle duidelijkheid, het deel van de koek dat in Nederland verdiend wordt, gaat sinds de jaren 80 meer naar werkgevers dan naar werknemers. De zogenaamde inkomensquote is van 92% gedaald naar 72%. Daarbij komt nog dat de winstbelasting voor werkgevers aanmerkelijk verlaagd is. Het zijn de werkgevers die de sterkste schouders hebben en niet de werknemers.

De werkgevers die loon willen afpakken kunnen op verzet rekenen. Juridisch en daadwerkelijk. Als werkgevers loonoffers willen zullen zij tot overeenstemming moeten komen met de werknemersvertegenwoordigers, de vakbonden. Pogingen om de OR voor het inlever karretje te spannen helpen niet. De OR gaat niet over arbeidsvoorwaarden. Loonoffers vragen betekent dat aangetoond moet worden dat een tijdelijk loonoffer helpt om de werkgever te redden van faillissement of ontslagen, de redelijkheid en billijkheid moet duidelijk zijn, het moet tijdelijk zijn, het loonoffer mag niet tot oneerlijke concurrentie leiden, bij ontslagen vervalt het loonoffer. Als er overeenstemming bereikt, en de vakbondsleden stemmen in, dan zal één en ander in contract moeten worden vastgelegd. Een contract niet alleen met de werkmaatschappij maar met de beheers B.V. zodat de werknemers geen loer gedraaid kan worden.

A.P. van Dijk, Drachten.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.