Wietteelt en windmolens(uit de raad 6-1-2009)

13 januari 2009

Wietteelt en windmolens(uit de raad 6-1-2009)

De kogel was door de kerk afgelopen raadsvergadering. Het initiatiefvoorstel van de SP voor de gereguleerde wietteelt werd ondersteund door een meerderheid van de raad. Een opsteker voor de burgemeester, die zijn lobbywerk nu gesteund ziet door een mandaat van de Smallingerlander bevolking. Wij zijn er in ieder geval klaar voor als straks ook de achterdeur van de koffieshops legaal wordt. Althans als de gemeente haar huiswerk dat de raad haar op heeft gegeven ook gaat maken.

Tijdens het vragenuur heeft de SP vragen gesteld over de computer voor de minima's met schoolgaande kinderen en de plaatsing van AED's in de gemeente. Beide vragen vallen in de categorie mooie woorden, weinig daden. Een jaar geleden heeft de raad namelijk haar accoord gegeven aan een computerregeling. Tot nu toe is er echter nog geen enkele PC uitgedeeld. Sterker nog mensen die er naar informeren wordt verteld dat de regeling helemaal niet bestaat. De wethouder verwacht binnenkort het eerste exemplaar uit te reiken. In juni van vorig jaar heeft het college beloofd AED's te plaatsen in de dorpen. Ze zijn er nog steeds niet. Ook initiatieven vanuit de Drachtster bevolking worden volgens ons niet erg serieus genomen. De wethouder heeft toegezegd heel binnenkort te komen met een beleidsvoorstel voor AED's in de gemeente.
Teleurstellend was het debat over duurzaamheid dat zich toespitste op windmolens. Heeft de raad haar mond vol van met adviezen aan het college om de kredietcrisis te lijf te gaan. Als het gaat om milieuproblemen steekt men de kop diep in het zand. Ik weet zeker dat de huidige economische crisis weer voorbij zal gaan, ook al doen we niets. De crisis in het milieu gaat niet vanzelf weg. Het is aan de politiek om niet alleen te kijken naar de korte termijn en individuele belangen van burgers , maar om moeilijke beslissingen nemen in het belang van ons allen. De SP vindt het niet genoeg om aansluiting te zoeken bij vage plannen voor windmolens buiten de gemeente. Wij moeten zelf onze verantwoordelijkheid nemen om de eigen doelstellingen voor duurzame energie te halen. Kom maar op met die windmolens op het industrieterrein. Tijdens deze vergadering staakten de stemmen over het voorstel. In de volgende raadsvergadering zullen we dus zien of niet alle deuren voor windenergie binnen de gemeente helemaal dicht worden gegooid.
De SP kwam ook nog (met GroenLinks en de PvdA) met een motie om de bij het verdelen van de 50,- euro voor de minima niet te kijken naar het vermogen van de mensen. Eerder was er in raad al gesproken over dit punt, maar het college hield vast aan haar beleid om ook in dit bijzondere geval de inkomenstoets te handhaven. Andere gemeenten gaven expliciet aan de inkomenstoets hier niet te gebruiken. Onze PvdA wethouder wilde het braafste jongetje van de klas zijn en niet gaan tornen aan de mazen van de wet bij de uitvoering van een landelijke motie van de eigen partij. De gemeenteraad heeft daarom maar de beslissing voor de wethouder genomen.

Michiel Schrier