Samen naar goede zorg dichtbij

5 december 2014

Samen naar goede zorg dichtbij

In deze drukke tijden is het belangrijk om mensen goed te blijven informeren. Dat is niet gemakkelijk, want er doen veel misverstanden de ronde over de veranderingen in de zorg.

Er is één woord dat je vaak hoort als het gaat om deze veranderingen: het keukentafelgesprek. Eigenlijk gebruik ik dat woord liever niet. Het eenzijdige beeld dat bij dit woord is ontstaan is dat de gemeente de mensen aan de keukentafel vertelt dat ze vooral hun sociale netwerk aan moeten boren voor hulp. Zelf spreek ik liever over een huisbezoek waarbij we in gesprek gaan en samen op zoek gaan naar oplossingen. Ik ben de afgelopen tijd bij meer- dere van deze huisbezoeken aanwezig geweest en weet dus uit de eerste hand hoe deze gesprekken verlopen.

"De zorg die naar de gemeente gaat zal wel slechter worden", hoor je vaak. En dan zeg ik: niet slechter, maar misschien wel anders. Want we willen de zorg graag dichter bij huis organiseren zodat bijvoorbeeld mensen minder kilometers hoeven te maken naar de dagbesteding. Of zodat we in Smallingerland meer gebruik gaan maken van buurtcentra en andere trefpunten. En ook daarover gaan we met de mensen in gesprek.

Ook duiken in de media soms berich ten op waardoor het kan lijken alsof onze gemeente niet op tijd klaar is voor de nieuwe taken. In Smallingerland zijn alle contracten echter al getekend om de zorg voort te kunnen zetten en zijn we begonnen met het persoonlijk informeren van mensen. Alle volwassen cliënten die volgend jaar hun begeleiding geregeld krijgen vanuit de Wmo hebben vorige week persoonlijk bericht gehad over hun zorg en ondersteuning in 2015. Daar krijgen we natuurlijk best wel reacties op, maar het ziet er goed uit. Maardaarmee zijn we er natuurlijk nog niet,de komende weken en maanden zullen we op allerlei manieren in gesprek(moeten) blijven om samen te werken aan betere zorg en ondersteuning.

Wethouder Jos van der Horst

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.