Doodlopende steeg

17 mei 2016

Doodlopende steeg

Na 3 jaar vergaderen, debatteren, extra overleggen en een hoop gesteggel wordt er uiteindelijk niets gedaan met de steeg bij het winkelpand van Lippe Lap. Op dinsdag 10 mei ging er een streep door een miljoenenplan waar de SP van het begin af aan een fel tegenstander van was.

‘Doe dit niet!’ en later… ‘Doe dit nu toch niet!’, dit waren de woorden van toenmalig fractievoorzitter van de SP Jos van der Horst in de raadsvergadering van 3 jaar geleden. Als een donderslag bij heldere hemel kwamen toen de partijen CDA en CU met een motie om tussen het nieuwe Raadshuisplein en de Zuiderbuurt een pand aan te kopen, deze te slopen om zodoende een grote brede steeg te krijgen. De PvdA keek destijds radeloos om zich heen: haar ‘coalitie’ genoten verrasten haar hiermee totaal. Het was een pittige vergadering, maar ondanks dat PvdA en SP volledig eerst tegen dit plan waren, dat minstens een miljoen euro zou gaan kosten, werd na een aantal schorsingen het plan toch aangenomen. De PvdA haalde om onduidelijke redenen bakzeil en stemde uiteindelijk toch in met dit plan.

Er volgden hierna nog vele overleggen en (raadsvergaderingen) over dit onderwerp. Overal bracht ik in dat dit een slecht en ondoordacht plan was. Uiteindelijk werd het opgenomen in het plan ‘Verbetering Centrum, verbindende straten en stegen’ en spitste het zich toe op het pand van LippeLap. Aan experts werd advies gevraagd wat de verschillende mogelijkheden (slopen, of het gebouw versmallen zodat de bestaande steeg breder werd) betekenden voor zowel de eigenaar van het LippeLap pand als de gemeente. Een bureau dat gevraagd werd 3 verschillende scenario’s uit te werken kon het niet laten om voor de gemeenteraad ook hun ‘eigen’ scenario uit te werken: namelijk niets doen! (kennelijk vonden ze aankoop en sloop ook een slecht idee) Volgens dit bureau zou het beter zijn de bestaande steeg, die nauwelijks gebruikt wordt, af te sluiten door de pui van het LippeLap pand te verbreden. Dit ziet er netter uit en er waren al voldoende looproutes tussen de zuiderbuurt en het raadshuisplein. Ook hierna waren er weer verschillende overleggen, maar de stemming was veranderd. Het scenario niets met de steeg te doen was weer bespreekbaar.

In de raadsvergadering van vorige week bleek, tot ongenoegen van de CU, definitief dat er een andere wind stond. CDA en ELP gaven aan hun mening herzien te hebben en na een relatief korte vergadering ging een streep door de aankoop van het pand. De overige centrum verbeteringsplannen die in overleg met burgers en ondernemers tot stand zijn gekomen gaan wel gewoon door. De SP is altijd al tegen megalomane bouwprojecten geweest. We zitten nu in het college, dus dit soort geld verkwistende projecten komen er nu niet: ‘we doen het gewoon niet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.