Werken aan nieuw vertrouwen

3 juli 2016

Werken aan nieuw vertrouwen

Het emotioneel krachtenspel dat woedt tussen OR,Management en Raad van Commissarissen van Caparis heeft er toe geleid dat alle betrokkenen met de hakken in het zand staan. Deze wethouder vindt dat te wijten aan de RvC en heeft vorige week mede namens het college van B en W van Smallingerland het vertrouwen opgezegd.

De afgelopen weken en maanden is er veel te doen geweest rondom de sociale werkvoorziening die georganiseerd is in de gemeenschappelijke regeling SW Fryslân, in de volksmond kortweg Caparis. Onze gemeente is met 16% van de aandelen, aandeelhouder in Caparis NV net als 7 andere gemeenten.

Er is al een hele tijd een ernstige conflictsituatie binnen Caparis N.V., waarbij de Ondernemingsraad het vertrouwen heeft opgezegd in de Raad van Commissarissen (RVC) en het managementteam van Caparis aangeeft het niet meer te zien zitten in de nieuwe Algemeen Directeur en de RVC. Dit is zo ernstig, dat de voortgang van de voorgenomen herstructurering van Caparis is gestagneerd. Dit herstructureringsplan is nodig om Caparis om te vormen tot een bedrijf met bestaanszekerheid voor de mensen die er werken. Dat moet wel omdat de Sociale werkvoorziening door de participatiewet op de schop moet.

Maar ook de dagelijkse bedrijfsvoering komt in gevaar nu. Aangezien alle partijen er niet meer uit komen om de relatie met de RVC te verbeteren, vindt het college het niet aannemelijk dat de huidige Algemeen Directeur en de RVC nog in staat zullen zijn om de conflicten op te lossen. In onze ogen zou het beter zijn voor alle partijen dat de RvC en de Algemeen directeur het veld ruimen om plaats te maken voor echte verbinders.

Met dit standpunt is alleen de gemeente Heerenveen het eens. We hebben dus een minderheidsstandpunt in de Algemene Aandeelhoudervergadering. Daardoor hebben we ons erin moeten schikken dat er afgelopen week een interim bestuurder is benoemd. Hoewel wij gevraagd hebben om een bemiddelaar, willen we de nieuwe tijdelijke directeur wel een kans geven. Hij moet proberen de verbinding tot stand te brengen en het vertrouwen en onderlinge respect tussen alle betrokkenen herstellen

Afgelopen week heeft de gemeente Smallingerland duidelijk zijn verantwoordelijkheid genomen en onvoorwaardelijk afgedwongen dat er iets moet gebeuren om de rust weer terug te krijgen in het prachtige bedrijf Caparis. Nu is het zaak dat partijen tot elkaar komen in het belang van de toekomst van Caparis en al onze sw-medewerkers die recht hebben op een werkplek die bij hen past. Dat is niet alleen voor nu, maar ook voor in de toekomst. De gemeente Smallingerland wil die werkplek blijven bieden, dat is een ding dat zeker is.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.